Yritys X: Koulutusmateriaali keräilyyn
Iljin, Iiro (2015)
Iljin, Iiro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517795
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yhtenäinen keräilyyn tarkoitettu koulutusmateriaalirunko toimeksiantajayrityksen työpisteisiin. Tarve opinnäytetyöhön tuli toimeksiantajayrityksen sisällä aikaisemmin tehtyjen haastattelujen pohjalta. Haastatteluista ilmeni, että koulutusmateriaalit vaihtelevat eri työpisteiden välillä. Joissain työpisteissä työhönopastuksen koulutusmateriaalit olivat niukkoja ja joistain ne puuttuivat kokonaan.
Toimeksiantajayritys on suuri toimija logistiikka-alalla ja suurin osa sen työntekijöistä toimii keräilijöinä. Jokaisessa varastossa suoritetaan keräilyä. Keräily on varastossa tapahtuvaa asiakkaiden tilausten mukaisten tavaroiden keräämistä oikeista varastopaikosta.
Työnantajalla on lain mukaan velvollisuus järjestää riittävä työhönopastus uudelle työntekijälle. Hyvä työhönopastus on myös yksi työelämän laatuun vaikuttavista tekijöistä. Panostamalla koulutusmateriaaliin edesautetaan työhönopastuksen laadun paranemista. Uuden työntekijän oppimisen tukeminen on koulutusmateriaalin tärkein tehtävä. Osana hyvää työhönopastusta, koulutusmateriaali tukee myös kouluttajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutusmateriaalirunko keräilyyn. Koska toimeksiantajayrityksen työpisteissä työtavat ja työvälineet vaihtelevat, on koulutusmateriaalirunko tehty niin, että kouluttajat voivat helposti muokata materiaalia työpisteeseensä sopivaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa koulutusmateriaali, joka yhtenäistäisi ja kehittäisi toimeksiantajayrityksessä tehtävää työhönopastusta. Yhtenäisen koulutuksen tavoitteena on paremman työnantajakuvan antaminen uudelle työntekijällä, minkä avulla toivotaan työntekijöiden vaihtuvuuden vähenevän ja työsuhteiden pitenevän. Koulutusmateriaalin tekeminen on työhönopastuksen aikaa vievin osuus, joten valmiin koulutusmateriaalirungon avulla pyritään säästämään kouluttajien aikaa. Kun koulutusmateriaalit ovat olleet tarpeeksi kauan käytössä työpisteissä, voidaan nähdä koulutusmateriaalin vaikutukset työhönopastuksen laadun paranemiseen.
Toimeksiantajayritys on suuri toimija logistiikka-alalla ja suurin osa sen työntekijöistä toimii keräilijöinä. Jokaisessa varastossa suoritetaan keräilyä. Keräily on varastossa tapahtuvaa asiakkaiden tilausten mukaisten tavaroiden keräämistä oikeista varastopaikosta.
Työnantajalla on lain mukaan velvollisuus järjestää riittävä työhönopastus uudelle työntekijälle. Hyvä työhönopastus on myös yksi työelämän laatuun vaikuttavista tekijöistä. Panostamalla koulutusmateriaaliin edesautetaan työhönopastuksen laadun paranemista. Uuden työntekijän oppimisen tukeminen on koulutusmateriaalin tärkein tehtävä. Osana hyvää työhönopastusta, koulutusmateriaali tukee myös kouluttajaa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi koulutusmateriaalirunko keräilyyn. Koska toimeksiantajayrityksen työpisteissä työtavat ja työvälineet vaihtelevat, on koulutusmateriaalirunko tehty niin, että kouluttajat voivat helposti muokata materiaalia työpisteeseensä sopivaksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa koulutusmateriaali, joka yhtenäistäisi ja kehittäisi toimeksiantajayrityksessä tehtävää työhönopastusta. Yhtenäisen koulutuksen tavoitteena on paremman työnantajakuvan antaminen uudelle työntekijällä, minkä avulla toivotaan työntekijöiden vaihtuvuuden vähenevän ja työsuhteiden pitenevän. Koulutusmateriaalin tekeminen on työhönopastuksen aikaa vievin osuus, joten valmiin koulutusmateriaalirungon avulla pyritään säästämään kouluttajien aikaa. Kun koulutusmateriaalit ovat olleet tarpeeksi kauan käytössä työpisteissä, voidaan nähdä koulutusmateriaalin vaikutukset työhönopastuksen laadun paranemiseen.