Kilpailja-analyysi kehityssuunnitelman tukena : Case: Hot Jooga Bhangra Oy
Paakkinen, Mira (2015)
Paakkinen, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112517817
Tiivistelmä
Toimeksiantona tälle opinnäytetyölle oli tutkia Hot Jooga Bhangra Oy:n ympärillä tapahtuvaa kilpailua ja neljää erikseen valittua kilpailijaa. Tarkoituksena oli kartoittaa näiden neljän kilpailijan toimintaa ja poimia parhaimmat toimintatavat Hot Jooga Bhangra Oy:n omaan käyttöön. Opinnäytetyössä myös tutkittiin toimeksianto yrityksen esille nousseita heikkouksia ja kaiken yhteistuloksesta kehitettiin kehityssuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa.
Teoriaosuudessa kokonaisvaltaisen kilpailuanalyysin muodosti kilpailuasemien pohdinta ja neljän ennalta valitun kilpailijan tutkiminen strategisen markkina-asemoinnin avulla. Tämän lisäksi erilaisia kilpailuanalyysi-malleja käytettiin apuna kilpailun tutkimisessa. Teoriaosuus päättyy benchmarkingiin ja miten yritys pystyy hyödyntämään sitä käytännössä. Lähteinä ovat toimineet taloudellisen alan julkaisut, kirjallisuus ja saman aiheeseen liittyvät opinnäytetyöt.
Työn empiirinen osio muodostuu kolmesta erillisestä osiosta. Ensimmäisen osion muodostaa kvantitatiivnen tutkimus, jossa puolistruktuktoidulla kyselylomakkeella selvitettiin Hot Jooga Bhangra Oy:n nykytilannetta ja kehitysehdotuksia. Toinen osio keskittyi kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka toteutettiin avoimella haastattelulla neljälle freelancerina toimivalle jooga tai pilates ohjaajalle. He toimivat Hot Jooga Bhangra Oy:llä ohjaajina, sekä lisäksi muilla studioilla ja kouluilla. Avoin haastattelu perustui kysymykseen ” Mitä kehittäisit Espoon Yoga Nordicilla?”. Kolmas osio muodostui haamuasioinneista, joissa ennalta valittujen kilpailijoiden yrityksissä kävi asioimassa kaksi haamuasiakasta. Tavoitteena oli selvittää miten erilaisesti samaa palvelua tarjoavat yritykset toimivat ja verrata sitä Hot Jooga Bhangra Oy:hyn. Lähteinä toimivat haastattelut ja tutkimustulokset.
Opinnäytteen tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hot Jooga Bhangra Oy:n kilpalutilanne on hyvä. Kehitettävää on kuitenkin erityisesti viestinnässä, uusien asiakkaiden hankinnassa ja vanhojen säilyttämisessä. Vaativa kilpailutilanne luo myös painetta erottautua enemmän, joka voisi tapahtua muuttamalla hinnastoa ja kehittämällä yrityksen kotisivuja. Muilta yrityksiltä saadut kehitysideat jäivät paljon odotettua vähäisemmälle. Tämä kertoo Hot Jooga Bhangra Oy:n tekevän asioita oikein.
Teoriaosuudessa kokonaisvaltaisen kilpailuanalyysin muodosti kilpailuasemien pohdinta ja neljän ennalta valitun kilpailijan tutkiminen strategisen markkina-asemoinnin avulla. Tämän lisäksi erilaisia kilpailuanalyysi-malleja käytettiin apuna kilpailun tutkimisessa. Teoriaosuus päättyy benchmarkingiin ja miten yritys pystyy hyödyntämään sitä käytännössä. Lähteinä ovat toimineet taloudellisen alan julkaisut, kirjallisuus ja saman aiheeseen liittyvät opinnäytetyöt.
Työn empiirinen osio muodostuu kolmesta erillisestä osiosta. Ensimmäisen osion muodostaa kvantitatiivnen tutkimus, jossa puolistruktuktoidulla kyselylomakkeella selvitettiin Hot Jooga Bhangra Oy:n nykytilannetta ja kehitysehdotuksia. Toinen osio keskittyi kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka toteutettiin avoimella haastattelulla neljälle freelancerina toimivalle jooga tai pilates ohjaajalle. He toimivat Hot Jooga Bhangra Oy:llä ohjaajina, sekä lisäksi muilla studioilla ja kouluilla. Avoin haastattelu perustui kysymykseen ” Mitä kehittäisit Espoon Yoga Nordicilla?”. Kolmas osio muodostui haamuasioinneista, joissa ennalta valittujen kilpailijoiden yrityksissä kävi asioimassa kaksi haamuasiakasta. Tavoitteena oli selvittää miten erilaisesti samaa palvelua tarjoavat yritykset toimivat ja verrata sitä Hot Jooga Bhangra Oy:hyn. Lähteinä toimivat haastattelut ja tutkimustulokset.
Opinnäytteen tutkimuksen tulokset osoittavat, että Hot Jooga Bhangra Oy:n kilpalutilanne on hyvä. Kehitettävää on kuitenkin erityisesti viestinnässä, uusien asiakkaiden hankinnassa ja vanhojen säilyttämisessä. Vaativa kilpailutilanne luo myös painetta erottautua enemmän, joka voisi tapahtua muuttamalla hinnastoa ja kehittämällä yrityksen kotisivuja. Muilta yrityksiltä saadut kehitysideat jäivät paljon odotettua vähäisemmälle. Tämä kertoo Hot Jooga Bhangra Oy:n tekevän asioita oikein.