Strateginen kehitystyö jäsenyyspohjaisen liiketoimintamallin näkökulmasta
Lajunen, Olli-Matti (2015)
Lajunen, Olli-Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617852
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112617852
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää tanssikouluyrityksen kokonaispalvelun laatua ja helpottaa liiketoimintakäytäntöjä jäsenyyspohjaisen liiketoimintamallin näkökulmasta. Yritys oli ottanut käyttöönsä jäsenyyspohjaisen liiketoimintamallin vuonna 2013, mikä toi haasteita liiketoiminnan käytäntöihin. Työssä tarkasteltiin yrityksen strategiaa ja nykytilaa, ja selvitettiin sitä kautta tärkeimmät kehitystoimenpiteet ja toteutettiin ne. Suurimpina haasteina olivat salikapasiteetin täyttyminen, asiakkaiden korkea sitoutumiskynnys vuoden sopimukseen ja työläät laskutus- ja asiakasrekisterijärjestelmät.
Tutkimuksen tavoitteina oli kasvattaa jäsenien määrää, parantaa kokonaispalvelun laatua ja sitä kautta kasvattaa yrityksen liikevaihtoa. Mittareina tutkimuksessa käytettiin jäsenien määrää, yritysjohdon mielipidettä ja liikevaihtoa. Tulosten analysoinnissa käytettiin asiakastyytyväisyyttä mittarien apuna.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Viitekehys koostuu jäsenyyspohjaisesta liiketoimintamallista ja yrityksen strategiasta. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisilla- ja kvantitatiivisilla menetelmillä ja sitä analysoitiin useilla eri analysointityökaluilla kuten VRIN, Porter’s Five Forces, SWOT ja PESTLE.
Kehitystoimenpiteinä tehtiin kolme asiaa: 1) yritykselle remontoitiin toimitiloihin toinen tanssisali aikaisemman tanssisalin lisäksi, 2) tehtiin eri pituisia jäsenyysvaihtoehtoja asiakkaiden ostokynnyksen alentamiseksi, ja 3) vanhoista laskutus- ja asiakasrekisterijärjestelmistä siirryttiin uuteen WODconnect -laskutuspalveluun. Toimenpiteet toteutettiin vuonna 2014.
Tutkimuksen tuloksena jäsenien määrä kasvoi tutkimuksen aikana 70%. Laskutusjärjestelmä ja asiakasrekisteri yhdistyivät ja laskutus helpottui aikaisempaan verrattuna. Toisen salin ansiosta tuntitarjonta laajeni ja tunteja saatiin sijoitettua enemmän parempiin ajankohtiin kuin aikaisemmin. Liikevaihdon mahdollista muutosta ei nähty tutkimuksessa konkreettisesti, sillä seurattava ajanjakso oli liian lyhyt. Taloudelliset kustannukset kuitenkin pienenivät ja tehdyt muutokset mahdollistavat nyt suuremmat tulot ja tuottoisamman liiketoiminnan.
Tutkimuksen tavoitteina oli kasvattaa jäsenien määrää, parantaa kokonaispalvelun laatua ja sitä kautta kasvattaa yrityksen liikevaihtoa. Mittareina tutkimuksessa käytettiin jäsenien määrää, yritysjohdon mielipidettä ja liikevaihtoa. Tulosten analysoinnissa käytettiin asiakastyytyväisyyttä mittarien apuna.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena. Viitekehys koostuu jäsenyyspohjaisesta liiketoimintamallista ja yrityksen strategiasta. Aineistoa kerättiin kvalitatiivisilla- ja kvantitatiivisilla menetelmillä ja sitä analysoitiin useilla eri analysointityökaluilla kuten VRIN, Porter’s Five Forces, SWOT ja PESTLE.
Kehitystoimenpiteinä tehtiin kolme asiaa: 1) yritykselle remontoitiin toimitiloihin toinen tanssisali aikaisemman tanssisalin lisäksi, 2) tehtiin eri pituisia jäsenyysvaihtoehtoja asiakkaiden ostokynnyksen alentamiseksi, ja 3) vanhoista laskutus- ja asiakasrekisterijärjestelmistä siirryttiin uuteen WODconnect -laskutuspalveluun. Toimenpiteet toteutettiin vuonna 2014.
Tutkimuksen tuloksena jäsenien määrä kasvoi tutkimuksen aikana 70%. Laskutusjärjestelmä ja asiakasrekisteri yhdistyivät ja laskutus helpottui aikaisempaan verrattuna. Toisen salin ansiosta tuntitarjonta laajeni ja tunteja saatiin sijoitettua enemmän parempiin ajankohtiin kuin aikaisemmin. Liikevaihdon mahdollista muutosta ei nähty tutkimuksessa konkreettisesti, sillä seurattava ajanjakso oli liian lyhyt. Taloudelliset kustannukset kuitenkin pienenivät ja tehdyt muutokset mahdollistavat nyt suuremmat tulot ja tuottoisamman liiketoiminnan.