Osallistavat työmenetelmät ja -välineet nuorten ryhmätoiminnoissa : Työkalupakki SOKU-hankkeelle
Törmänen, Maija; Ristimella, Aili (2015)
Törmänen, Maija
Ristimella, Aili
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112618040
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tehdä toimiva, osallistava ja käytännönläheinen työkalupaketti työmenetelmistä ja – välineistä syrjäytymisuhan alla olevien nuorten ryhmätoimintaan SOKU - Nuorten työelämäosallisuuden ja sosiaalisen kuntoutuksen kehittäminen -hankkeelle.
Opinnäytetyössämme tutustuimme nuorten sosiaaliseen kuntoutukseen ja sen työskentelytapoihin. Kartoitimme lisäksi nuorten sosiaalisessa kuntoutuksessa käytettävien osallistavien työmenetelmien vaikutuksia. Yksi tavoitteemme oli myös ohjaustaitojen harjoitteleminen ja kehittäminen tulevina sosiaalialan ammattilaisina. Työkalupakissa osallistavat työmenetelmät ja – välineet nuorten ryhmätoiminnoissa on jaettu viiteen eri osioon, jotka liittyvät tutustumiseen ja ryhmäytymiseen, itsetuntemukseen, vuorovaikutukseen, arjen hallintaan ja luovuuteen.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa olemme hyödyntäneet laadullisen toimintatutkimuksen periaatteita. Opinnäytetyömme koostuu toiminnallisesta osiosta eli työkalupakista ja siihen liittyvästä opinnäytetyöraportista. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet kirjallisuuskatsausta, osallistuvaa havainnointia sekä avointa kyselylomaketta.
Tutkimuskysymyksemme ovat: Millaiset osallistavat työmenetelmät soveltuvat nuorten sosiaaliseen kuntoutukseen? Millaisia vaikutuksia osallistavilla työmenetelmillä on?
Kirjallisuudessa painottui arkielämän tukeminen ja nuorten aito kohtaaminen sekä heidän asiantuntijuutensa huomioiminen. Ryhmämuotoinen toiminta toimii erinomaisena lisänä nuoren kuntoutuspolulla sekä edistää sosiaalista osallistumista ja vertaistuen saamista. Parhaat tulokset saavutetaan, kun toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen sekä huomioi nuorten lähtökohdat ja valmiudet.
Opinnäytetyössämme tutustuimme nuorten sosiaaliseen kuntoutukseen ja sen työskentelytapoihin. Kartoitimme lisäksi nuorten sosiaalisessa kuntoutuksessa käytettävien osallistavien työmenetelmien vaikutuksia. Yksi tavoitteemme oli myös ohjaustaitojen harjoitteleminen ja kehittäminen tulevina sosiaalialan ammattilaisina. Työkalupakissa osallistavat työmenetelmät ja – välineet nuorten ryhmätoiminnoissa on jaettu viiteen eri osioon, jotka liittyvät tutustumiseen ja ryhmäytymiseen, itsetuntemukseen, vuorovaikutukseen, arjen hallintaan ja luovuuteen.
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa olemme hyödyntäneet laadullisen toimintatutkimuksen periaatteita. Opinnäytetyömme koostuu toiminnallisesta osiosta eli työkalupakista ja siihen liittyvästä opinnäytetyöraportista. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet kirjallisuuskatsausta, osallistuvaa havainnointia sekä avointa kyselylomaketta.
Tutkimuskysymyksemme ovat: Millaiset osallistavat työmenetelmät soveltuvat nuorten sosiaaliseen kuntoutukseen? Millaisia vaikutuksia osallistavilla työmenetelmillä on?
Kirjallisuudessa painottui arkielämän tukeminen ja nuorten aito kohtaaminen sekä heidän asiantuntijuutensa huomioiminen. Ryhmämuotoinen toiminta toimii erinomaisena lisänä nuoren kuntoutuspolulla sekä edistää sosiaalista osallistumista ja vertaistuen saamista. Parhaat tulokset saavutetaan, kun toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen sekä huomioi nuorten lähtökohdat ja valmiudet.