Työsaliharjoitteiden kehittäminen
Nieminen, Harri (2015)
Nieminen, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718082
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718082
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ilmanvaihtoasentajien työsaliopetusta Turun ammatti-instituutissa. Opiskelijoiden valmiudet opiskella ilmanvaihtoasentajiksi ovat vuosittain heikentyneet. Kädentaidot rakentamisessa, korjaamisessa tai työkalujen käytössä ovat laskeneet vuosittain.
Kyselylomakkeen avulla teetettiin kysely kaikille 1. ja 3. vuosiluokan talotekniikan opiskelijoille vuonna 2013. Kyselyssä tiedusteltiin vapaa-ajan harrastuksia, remonttikokemuksia sekä mielipidettä nykyisten työsaliharjoitteiden laadusta.
Opetustyöhön kohdistuvat leikkaukset ja opiskelijoiden heikentyneet valmiudet eivät saa olla esteenä laadukkaan opetukseen järjestämiseksi.
Työtapoja muuttamalla ja työohjeita selkeyttämällä saatiin aikaiseksi muutoksia, joiden avulla työsaleissa opettajalla pysyi tilanne hallinnassa. Opiskelijat keskittyivät tekemään harjoituksia ja uskalsivat kysyä apua ongelmatilanteissa. Opettaminen helpottui seuraavilla luokka-asteilla ja harjoitteiden sekä asennusten työnlaatu parani huomattavasti.
Kyselylomakkeen avulla teetettiin kysely kaikille 1. ja 3. vuosiluokan talotekniikan opiskelijoille vuonna 2013. Kyselyssä tiedusteltiin vapaa-ajan harrastuksia, remonttikokemuksia sekä mielipidettä nykyisten työsaliharjoitteiden laadusta.
Opetustyöhön kohdistuvat leikkaukset ja opiskelijoiden heikentyneet valmiudet eivät saa olla esteenä laadukkaan opetukseen järjestämiseksi.
Työtapoja muuttamalla ja työohjeita selkeyttämällä saatiin aikaiseksi muutoksia, joiden avulla työsaleissa opettajalla pysyi tilanne hallinnassa. Opiskelijat keskittyivät tekemään harjoituksia ja uskalsivat kysyä apua ongelmatilanteissa. Opettaminen helpottui seuraavilla luokka-asteilla ja harjoitteiden sekä asennusten työnlaatu parani huomattavasti.