Psykomotoriikkaa varhaiskasvattajille : autististen lasten päiväkotiryhmän henkilökunnan koulutus
Laakso, Meri; Lappeteläinen, Malla (2015)
Laakso, Meri
Lappeteläinen, Malla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718087
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä toteutettiin psykomotoriseen lähestymistapaan pohjautuva koulutus yhteistyössä Lakelan päiväkodin ja monipuolisen oppimiskeskuksen kanssa. Koulutukseen osallistuivat oppimiskeskuksen autismiin keskittynyt Pelimannit -ryhmän henkilökunta ja koulutus suunniteltiin yksilöllisesti ryhmän moniammatillisen henkilökunnan tarpeita vastaavaksi. Koulutus koostui teoriasta ja käytännön harjoitteista. Koulutus toteutettiin Lakelan päiväkodin liikuntasalin tiloissa lokakuussa 2015. Tavoitteenamme oli lisätä työntekijöiden psykomotoriikan tietämystä, antaa lisää työkaluja arjessa toimimiseen ja sitä kautta lisätä työhyvinvointia ja työssäjaksamista.
Ryhmän tarpeet arvioitiin haastattelemalla sekä alkukyselylomakkeiden ja havainnointikäynnin avulla. Teorian aihealueet rajautuivat näiden tulosten ja havaintojen pohjalta. Koostimme materiaalin, jonka avulla pyrimme tuomaan enemmän esiin Pelimannien työntekijöiden jo olemassa olevia vahvuuksia ohjaajana toimimisessa sekä kehittämään heidän ohjausosaamistaan vielä lisää. Lähestymistapa koulutukseen oli psykomotorinen ja pääteemoja olivat koskettaminen vuorovaikutussuhteessa, ohjausosaaminen sekä työhyvinvointi. Työntekijät saivat viikkoa ennen koulutusta luettavakseen etukäteismateriaalin, joka oli tiivistelmä opinnäytetyön teemoista ja teoriaosuuksista.
Keräsimme työntekijöiltä palautteet koulutuksesta. Kaikki osallistujat kokivat koulutuksen työnsä kannalta hyödylliseksi. He olivat tyytyväisiä saamiinsa materiaaleihin ja korostivat harjoitteiden kokemisen tärkeyttä. Arjesta irtautuminen onnistui ja osallistujat nauttivat tiiminsä kanssa yhdessä tekemisestä. Palautteissa kiiteltiin, että koulutus oli juuri heidän työryhmänsä haasteisiin ja tarpeisiin sopiva.
Jatkoehdotuksena koulutuksesta voisi kehittää laajemman kokonaisuuden, joka toteutettaisiin useammassa eri osassa. Tällöin suuret kokonaisuudet, kuten psykomotoriikan yhdistäminen autismiin sekä työssäjaksaminen, voisivat olla yhden koulutuskerran teemoina ja niiden käsitteleminen olisi syvällisempää. Myös harjoitteille ja luovuuden kehittämiselle jäisi tällöin enemmän aikaa.
Ryhmän tarpeet arvioitiin haastattelemalla sekä alkukyselylomakkeiden ja havainnointikäynnin avulla. Teorian aihealueet rajautuivat näiden tulosten ja havaintojen pohjalta. Koostimme materiaalin, jonka avulla pyrimme tuomaan enemmän esiin Pelimannien työntekijöiden jo olemassa olevia vahvuuksia ohjaajana toimimisessa sekä kehittämään heidän ohjausosaamistaan vielä lisää. Lähestymistapa koulutukseen oli psykomotorinen ja pääteemoja olivat koskettaminen vuorovaikutussuhteessa, ohjausosaaminen sekä työhyvinvointi. Työntekijät saivat viikkoa ennen koulutusta luettavakseen etukäteismateriaalin, joka oli tiivistelmä opinnäytetyön teemoista ja teoriaosuuksista.
Keräsimme työntekijöiltä palautteet koulutuksesta. Kaikki osallistujat kokivat koulutuksen työnsä kannalta hyödylliseksi. He olivat tyytyväisiä saamiinsa materiaaleihin ja korostivat harjoitteiden kokemisen tärkeyttä. Arjesta irtautuminen onnistui ja osallistujat nauttivat tiiminsä kanssa yhdessä tekemisestä. Palautteissa kiiteltiin, että koulutus oli juuri heidän työryhmänsä haasteisiin ja tarpeisiin sopiva.
Jatkoehdotuksena koulutuksesta voisi kehittää laajemman kokonaisuuden, joka toteutettaisiin useammassa eri osassa. Tällöin suuret kokonaisuudet, kuten psykomotoriikan yhdistäminen autismiin sekä työssäjaksaminen, voisivat olla yhden koulutuskerran teemoina ja niiden käsitteleminen olisi syvällisempää. Myös harjoitteille ja luovuuden kehittämiselle jäisi tällöin enemmän aikaa.