Asiakaskokemuksesta asiakasuskollisuuteen - Asiakaspalvelublogi
Viik, Heidi (2015)
Viik, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718095
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718095
Tiivistelmä
Asiakaskokemus ja asiakasuskollisuuden merkitys johtamisessa on noussut entistä tärkeämmäksi yrityksen kilpailuetua luovana tekijänä. Jatkuvasti kiristyvässä kilpailutilanteessa yritysten on löydettävä uusia keinoja asiakassuhteiden ylläpitämiseksi. Lisäksi sosiaalisen median kasvu ja digitalisaatio edellyttävät yrityksiltä uudenlaisia toimintamalleja ja prosessien kehittämistä vastaamaan asiakkaiden kasvavia tarpeita.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Merlin Systems Oy:lle uusi meta-aktiivisuuden asiakaspalvelun muoto – asiakaspalvelublogi. Asiakaspalvelublogin käyttöönoton odotetaan vähentävän kohdeyrityksen asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrää. Edelleen kehittämisprojektin tavoitteena on tuottaa asiakkaille positiivista palvelukokemusta ja tätä kautta kasvattaa asiakasuskollisuutta.
Kehittämisprojektin teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen asiakaskokemusta ja sen mittaamista sekä asiakasuskollisuutta. Pääpaino teoreettisessa viitekehyksessä on sosiaalisessa mediassa ja sen soveltuvuudessa asiakaspalveluun. Koska kehittämisprojektin tuotoksena on asiakaspalvelublogi, viitekehyksessä keskitytään kuvaamaan yleisesti blogin merkitystä ja sen hyötyjä sosiaalisen median kanavana. Kehittämisprojektin toteutettiin toimintatutkimuksena ja tavoitteiden ja tulosten mittaamiseen valittiin sekä määrällisiä että laadullisia tavoitteita.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi asiakaspalvelublogi sekä siihen liittyvä sosiaalisen median pelikirja sisältäen toimintamallit ja ohjeet blogin sisällön tuottamiseen. Uuden palvelukanavan käyttöönottoon kulunut aika sekä julkaisuaikataulu huomioiden, osa kehittä-misprojektille asetetuista tavoitteista ei ollut mitattavissa. Kyseessä on sisäisen toimintamallin muutoksen lisäksi mittava muutos myös kohdeyrityksen asiakkaille, minkä johdosta palvelukanavan lanseeraus edellyttää pitkäkestoista markkinointia ja uuden kanavan kehit-tämistä, jotta sen hyödyt ovat mitattavissa. On kuitenkin odotettavissa, että lähitulevaisuudessa palvelukanavan edelleen kehittäminen ja sen tietoisuuden lisääminen asiakkaiden keskuudessa tulee vaikuttamaan asiakastyytyväisyyteen positiivisesti sekä tukemaan kohdeyrityksen sisäisen toiminnan kehittämisen prosesseja ja vastaamaan asiakkaiden odotuksiin kohdeyrityksestä palveluntarjoajana.
Opinnäytetyöni tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa Merlin Systems Oy:lle uusi meta-aktiivisuuden asiakaspalvelun muoto – asiakaspalvelublogi. Asiakaspalvelublogin käyttöönoton odotetaan vähentävän kohdeyrityksen asiakaspalveluun tulevien yhteydenottojen määrää. Edelleen kehittämisprojektin tavoitteena on tuottaa asiakkaille positiivista palvelukokemusta ja tätä kautta kasvattaa asiakasuskollisuutta.
Kehittämisprojektin teoreettisessa viitekehyksessä tarkastelen asiakaskokemusta ja sen mittaamista sekä asiakasuskollisuutta. Pääpaino teoreettisessa viitekehyksessä on sosiaalisessa mediassa ja sen soveltuvuudessa asiakaspalveluun. Koska kehittämisprojektin tuotoksena on asiakaspalvelublogi, viitekehyksessä keskitytään kuvaamaan yleisesti blogin merkitystä ja sen hyötyjä sosiaalisen median kanavana. Kehittämisprojektin toteutettiin toimintatutkimuksena ja tavoitteiden ja tulosten mittaamiseen valittiin sekä määrällisiä että laadullisia tavoitteita.
Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi asiakaspalvelublogi sekä siihen liittyvä sosiaalisen median pelikirja sisältäen toimintamallit ja ohjeet blogin sisällön tuottamiseen. Uuden palvelukanavan käyttöönottoon kulunut aika sekä julkaisuaikataulu huomioiden, osa kehittä-misprojektille asetetuista tavoitteista ei ollut mitattavissa. Kyseessä on sisäisen toimintamallin muutoksen lisäksi mittava muutos myös kohdeyrityksen asiakkaille, minkä johdosta palvelukanavan lanseeraus edellyttää pitkäkestoista markkinointia ja uuden kanavan kehit-tämistä, jotta sen hyödyt ovat mitattavissa. On kuitenkin odotettavissa, että lähitulevaisuudessa palvelukanavan edelleen kehittäminen ja sen tietoisuuden lisääminen asiakkaiden keskuudessa tulee vaikuttamaan asiakastyytyväisyyteen positiivisesti sekä tukemaan kohdeyrityksen sisäisen toiminnan kehittämisen prosesseja ja vastaamaan asiakkaiden odotuksiin kohdeyrityksestä palveluntarjoajana.