Asiakaslähtöisyyden toteutuminen Oulun yliopistollisen sairaalan medisiinisessä päiväsairaalassa
Salmela, Senja (2015)
Salmela, Senja
Lapin ammattikorkeakoulu
2015

Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818284
Tiivistelmä
Asiakaslähtöisyys on yksi terveydenhuollon keskeisistä haasteista. Laatua parannetaan keräämällä tietoa potilaan tarpeista ja kokemuksista. Hoitotyön kehittämisen tavoitteena on löytää niitä toimintatapoja, jotka nykyistä paremmin vastaisivat potilaiden tarpeita.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun yliopistollisen sairaalan medisiinisen päiväsairaalan potilaiden mielipiteitä fyysisestä hoitoympäristöstä, hoitotyön organisoinnista sekä henkilökunnan tavasta kohdata potilas. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden toteutumisesta medisiinisessä päiväsairaalassa.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kyselyyn vastasi 96 potilasta. Vastaukset analysoitiin käyttäen SPSS 22 Statistcs- ohjelmaa. Yksi avoin kysymys analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että potilaat olivat tyytyväisiä medisiinisen päiväsairaalan toimintaan. Tyytyväisimpiä he olivat henkilökunnan toimintaan ja potilaan kohtaamiseen. Potilaat kokivat osaston aukioloajat sopiviksi sekä odotusajat lyhyiksi. Osaston fyysiseen ympäristöön potilaat olivat pääasiassa tyytyväisiä, mutta osa potilaista olisi kaivannut enemmän yksityistä tilaa ja osa potilaista koki hoitohuoneen viileäksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Oulun yliopistollisen sairaalan medisiinisen päiväsairaalan potilaiden mielipiteitä fyysisestä hoitoympäristöstä, hoitotyön organisoinnista sekä henkilökunnan tavasta kohdata potilas. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa asiakaslähtöisyyden toteutumisesta medisiinisessä päiväsairaalassa.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen. Aineisto kerättiin asiakastyytyväisyyskyselyllä. Kyselyyn vastasi 96 potilasta. Vastaukset analysoitiin käyttäen SPSS 22 Statistcs- ohjelmaa. Yksi avoin kysymys analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tutkimustuloksena voidaan todeta, että potilaat olivat tyytyväisiä medisiinisen päiväsairaalan toimintaan. Tyytyväisimpiä he olivat henkilökunnan toimintaan ja potilaan kohtaamiseen. Potilaat kokivat osaston aukioloajat sopiviksi sekä odotusajat lyhyiksi. Osaston fyysiseen ympäristöön potilaat olivat pääasiassa tyytyväisiä, mutta osa potilaista olisi kaivannut enemmän yksityistä tilaa ja osa potilaista koki hoitohuoneen viileäksi.