Asiakkuudenhallintajärjestelmän integrointi ajanvarausjärjestelmään
Aalto, Peter (2015)
Aalto, Peter
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718137
Tiivistelmä
Insinöörityön päätavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa integraatio asiakkuudenhallintajärjestelmän
ja ajanvarausjärjestelmän välille. Integraation tarkoituksena oli todentaa, onko
ajanvarausjärjestelmään mahdollista integroida monen käyttäjän järjestelmää ja siirtää niiden
välillä kalenteridataa. Järjestelmiä yhdistämällä ajanvarausjärjestelmään saataisiin
keskitetty ohjelma, joka avustaisi käyttäjiä järjestämään tapaamisia keskenään.
Asiakkuudenhallintajärjestelmänä (CRM) käytettiin Salesforcea ja ajanvarausjärjestelmänä
Misseä. Integraatio toteutettiin Salesforcessa Apex-ohjelmointikielen avulla Missen ohjelmointirajapintaa
vasten.
Työn lopputuloksena ei ollut täysin toimiva integraatio Salesforcen ja Missen välille, mutta
työn seurauksena saatiin arvokasta tietoa Misseen ja Salesforceen vaadituista jatkokehitystarpeista.
Missen jatkokehitystarpeisiin sisältyy tuki monen käyttäjän järjestelmiin ja Salesforcen
osalta pitäisi testata ja kehittää parempi käyttöliittymä.
ja ajanvarausjärjestelmän välille. Integraation tarkoituksena oli todentaa, onko
ajanvarausjärjestelmään mahdollista integroida monen käyttäjän järjestelmää ja siirtää niiden
välillä kalenteridataa. Järjestelmiä yhdistämällä ajanvarausjärjestelmään saataisiin
keskitetty ohjelma, joka avustaisi käyttäjiä järjestämään tapaamisia keskenään.
Asiakkuudenhallintajärjestelmänä (CRM) käytettiin Salesforcea ja ajanvarausjärjestelmänä
Misseä. Integraatio toteutettiin Salesforcessa Apex-ohjelmointikielen avulla Missen ohjelmointirajapintaa
vasten.
Työn lopputuloksena ei ollut täysin toimiva integraatio Salesforcen ja Missen välille, mutta
työn seurauksena saatiin arvokasta tietoa Misseen ja Salesforceen vaadituista jatkokehitystarpeista.
Missen jatkokehitystarpeisiin sisältyy tuki monen käyttäjän järjestelmiin ja Salesforcen
osalta pitäisi testata ja kehittää parempi käyttöliittymä.