Kiroilevat ämmät ja vahvat naiset : Representaatioita suomalaisista naiskoomikoista
Tohni, Johanna (2015)
Tohni, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018408
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaisten naiskoomikoiden representaatioita 2000-luvun alkupuolelta tähän päivään. Työn tarkoitus on pääasiassa analysoida kuuden ammattilaiskoomikon osalta lehtiartikkeleissa sekä festivaaliesittelyissä esiintyviä representaatioita. Lisäksi materiaalina on Heli Sutelan, Pirjo Heikkilän, Lotta Backlundin, Krisse Salmisen, Ida Grönlundin sekä Anitta Ahosen haastattelut. Työn alkupuolella teen myös historiakatsauksen suomalaisen stand up -komiikan historiaan, johon nämä naiskoomikot sijoitetaan.
Tämä työ sijoittuu feministisen tutkimuksen, erityisesti queer-tutkimuksen alueelle. Tarkoituksena on selvittää minkälaisia representaatioita naiskoomikoiden ja huumorin suhteesta rakennetaan. Mitä esityksiä tai kuvia meille on valittu edustamaan naiskoomikkoutta? Lisäksi tämä työ pohtii miksi naiskoomikoita on niin vähän ja mitä naiskoomikko- tai naiskomiikka-termit merkitsevät.
Aineiston analyysin perusteella naiskoomikoiden ja huumorin suhde representoituu itseironisena sekä itsetietoisena. Heitä kuvataan vahvoina ja harvinaisina sekä outoina. Osittain he voivat kuitenkin itse vaikuttaa representaatioihinsa, jolloin kuva näistä naisista laajenee heidän haluamaansa suuntaan, positiivisiksi representaatioiksi.
Tämä työ sijoittuu feministisen tutkimuksen, erityisesti queer-tutkimuksen alueelle. Tarkoituksena on selvittää minkälaisia representaatioita naiskoomikoiden ja huumorin suhteesta rakennetaan. Mitä esityksiä tai kuvia meille on valittu edustamaan naiskoomikkoutta? Lisäksi tämä työ pohtii miksi naiskoomikoita on niin vähän ja mitä naiskoomikko- tai naiskomiikka-termit merkitsevät.
Aineiston analyysin perusteella naiskoomikoiden ja huumorin suhde representoituu itseironisena sekä itsetietoisena. Heitä kuvataan vahvoina ja harvinaisina sekä outoina. Osittain he voivat kuitenkin itse vaikuttaa representaatioihinsa, jolloin kuva näistä naisista laajenee heidän haluamaansa suuntaan, positiivisiksi representaatioiksi.