Näytä suppeat kuvailutiedot

Iin aurinkoenergiapuisto

Jussilainen, Timo; Riikola, Heikki (2015)

dc.contributor.authorJussilainen, Timo-
dc.contributor.authorRiikola, Heikki-
dc.date.accessioned2015-11-30T10:29:14Z
dc.date.available2015-11-30T10:29:14Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015113018394-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/100807
dc.description.abstractOpinnäytetyössä selvitettiin Iihin suunnitellun aurinkoenergiapuiston taloudellinen kannattavuus. Siinä tarkasteltiin aurinkoenergialaitteistojen kokonaisinvestointia ja laskettiin tilaajan toivoman laitteiston investoinnin suuruus ja sen kannattavuus. Työn tilaajina oli Iin Micropolis Oy sekä Iilaakso Oy. Tilaaja halusi hyödyntää vanhaa, tuotannosta poistunutta turvesuota aurinkoenergiapuiston perus-tamiseen. Paikallisen sähköyhtiön verkkorajoitusten vuoksi voimalan kokoa jouduttiin pienentä-mään huomattavasti alkuperäisestä suunnitelmasta, joten työhön lisättiin vaihtoehdoksi paikallis-ten teollisuuskiinteistöjen kattopinta-alojen hyödyntämisen mahdollisuus aurinkoenergian tuotta-miselle. Lisäksi aurinkoenergian tuottamiselle haluttiin näkyvyyttä paikkakunnalla. Se päätettiin toteuttaa ns. imagopuiston avulla, joka sijoitettaisiin näkyvälle paikalle Valtatie 4:n varrelle. Turvetuotantoalueiden yleisen syrjäisen sijainnin vuoksi alueella tuotettu energia tulee syöttää kokonaisuudessaan suoraan sähköverkkoon, mikä laskee kannattavuutta. Kannattavuuslaskel-missa huomioitiin verkkoon liittymisen rajoitukset ja liittymisestä johtuvat kustannukset. Sähkö-verkkojen sijainnit ja liittymismahdollisuudet ovat tärkeitä selvityskohteita suunniteltaessa puiston sijoituspaikkaa. Aurinkovoimalan sijoittaminen kiinteistöjen katoille ja niiltä saatavan energian hyödyntäminen kokonaisuudessaan kyseisissä kiinteistöissä parantaa aurinkoenergiahankkeen kannattavuutta, koska silloin vältytään sekä sähkönsiirtomaksulta että sähköverolta. Tuloksia tarkasteltaessa huomattiin, että aurinkoenergialla tuotetusta sähköstä tulisi saada noin 3 snt/kWh korkeampaa hintaa verrattuna sähkön keskihintaan tällä hetkellä. Tällöin aurinkovoima-laitos olisi taloudellisesti kannattava. Tässä vaiheessa markkinoinnilla on suuri vaikutus inves-toinnin onnistumiselle. Kirjallisuutta apuna käyttäen selvitettiin, millä markkinoinnin keinoilla voi-daan vaikuttaa hintakilpailukyvyttömän sähkönhinnan muodostumiseen. Nykyisellä tasolla aurinkosähkön markkinointi on suhteellisen näkymätöntä verrattuna tuuli- ja vesisähkön markkinointiin. Toki aurinkosähkön tuotanto on vielä marginaalista, mutta vähäisenkin tuotetun sähkön markkinointiin tulisi keskittyä, jotta asiakaskunta saataisiin vakiinnutettua ja tuotantoa tulevaisuudessa kasvatettua, jolloin myös energian hinta laskee. Lisääntyvään kysyn-tään on helpompi reagoida kuin ylituotantoon ja sen markkinointiin.fi
dc.description.abstractThis thesis deals with a solar energy park in Ii and the cost-effectiveness of the project. The cli-ents are Micropolis Oy and Iilaakso Oy. This thesis researches investment opportunities in solar energy park installations and calculates the right size for the system. The location of the solar energy park is an old peat bog, where there is no production. The local grid limits the solar energy park size to one megawatt. This thesis includes calculations for both the solar power plant which will be placed on the roof of the real estate and for the image park on the side of road 4. The image park will give a lot of good publicity to the production of solar ener-gy. Peat production areas are usually located at remote locations. In this area all produced energy is supplied to the local energy grid. This decreases profitability. The calculations take into account the limitations of energy grid accession and the costs from the accession. Because the solar power plant will be inserted on the roofs of the real estate and the energy it produces will be used entirely on that real estate it improves profitability. In this case the trans-mission of electricity and tax on electricity lower the annual costs. Judging by the results we noticed that the price of solar energy is too high. Consumer would have to pay about three cents/kwh more than for basic electricity, so that the solar energy park would be profitable. At this point marketing has a big role in the success of the investment. Currently the marketing of photovoltaic is fairly invisible in comparison to wind and water energy marketing. Even though the production of solar power is still marginal, focusing on marketing is important in establishing a consumer base and in increasing production in the future. As a result the price of the energy would decrease. From a marketing point of view it is easier to react to a growing demand than it is to over production.en
dc.language.isofin-
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleIin aurinkoenergiapuistofi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2133-
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordAurinkoenergia-
dc.subject.keywordaurinkosähkö-
dc.subject.keywordaurinkoenergiapuisto-
dc.subject.keywordIi-
dc.subject.keywordimagopuisto-
dc.subject.keywordkannattavuus-
dc.subject.degreeprogramfi=Luonnonvara- ja ympäristöala|sv=Bioekonomi och Miljöbranschen|en=Natural Resources and Environment|-
dc.subject.disciplineMaaseutuelinkeinojen tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot