Mediasuunnittelun ja -oston opas
Tuppurainen, Mika (2015)
Tuppurainen, Mika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018407
Tiivistelmä
Mediasuunnittelu ja -ostaminen ovat mainostajan toimintaa, joka tähtää mainostajan kohderyhmän tavoittamiseen mahdollisimman tehokkaasti ottaen huomioon viestinnälliset ja kustannukselliset tavoitteet. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda mainostajalle opas mediasuunnittelun ja -ostamisen tekemiseen. Työn tarkoituksena oli antaa mainostajalle työkaluja jokapäiväiseen mediasuunnittelun ja -ostamisen tekemiseen. Työn tarkoituksena oli myös antaa mainostajalle työkaluja keskusteluun medioiden ja alalla toimivien mainonnan suunnitteluun tai mediasuunnitteluun keskittyvien yritysten kanssa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin mainonnan peruskäsitteitä, eri mainosvälineitä, media-analytiikkaa ja eri näkyvyysstrategioita. Teoriaosuudessa selvisi, mitä mainonta on, mitä mediasuunnittelu on, miten mediamainonta jakautuu Suomessa, minkälaiset eri mainosvälineet ovat, mitkä keskeiset mediatunnusluvut ovat ja minkälaisia eri näkyvyysstrategioita on. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös eri mediaryhmien ostamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Mediasuunnittelusta ja -ostamisesta ei ole aikaisemmin Suomessa tehty yleistä opasta. Tavoitteena oli luoda toiminnallinen opas, joka auttaa mainostajia, kun he miettivät mediasuunnitteluun ja -ostamiseen liittyviä kysymyksiä.
Markkinoinnissa ja mainonnassa mikään ei ole varmaa, koska monet eri asiat vaikuttavat niiden toimivuuteen. Mediasuunnittelun ja -oston ymmärtäminen ja osaaminen auttavat kuitenkin osaltaan markkinoinnin ja mainonnan tavoitteellisessa ja kustannustehokkaassa suunnittelussa ja toteuttamisessa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin mainonnan peruskäsitteitä, eri mainosvälineitä, media-analytiikkaa ja eri näkyvyysstrategioita. Teoriaosuudessa selvisi, mitä mainonta on, mitä mediasuunnittelu on, miten mediamainonta jakautuu Suomessa, minkälaiset eri mainosvälineet ovat, mitkä keskeiset mediatunnusluvut ovat ja minkälaisia eri näkyvyysstrategioita on. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös eri mediaryhmien ostamista.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Mediasuunnittelusta ja -ostamisesta ei ole aikaisemmin Suomessa tehty yleistä opasta. Tavoitteena oli luoda toiminnallinen opas, joka auttaa mainostajia, kun he miettivät mediasuunnitteluun ja -ostamiseen liittyviä kysymyksiä.
Markkinoinnissa ja mainonnassa mikään ei ole varmaa, koska monet eri asiat vaikuttavat niiden toimivuuteen. Mediasuunnittelun ja -oston ymmärtäminen ja osaaminen auttavat kuitenkin osaltaan markkinoinnin ja mainonnan tavoitteellisessa ja kustannustehokkaassa suunnittelussa ja toteuttamisessa.