"Kokemus on heille aito ja oikee – se on heille totta" : Ujojen, arkojen ja erityisherkkien lasten huomioiminen vuorohoitopäiväkodissa
Mäki, Niina; Paloranta, Emmi (2015)
Mäki, Niina
Paloranta, Emmi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112818290
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien keinoja ujojen, arkojen ja erityisherkkien lasten huomioimiseen vuorohoidossa. Opinnäytetyöllä haluttiin tuoda esiin ujouteen ja arkuuteen liittyviä positiivisia ominaisuuksia, sekä kartoittaa erityisherkkyyden tunnistamista päivähoitomaailmassa. Tavoitteena oli myös selvittää, millainen on turvallinen ympäristö ja mitä se tarkoittaa vuorohoidossa.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen aineisto purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa, joiden työkokemus vuorohoidosta vaihteli kuukausista useisiin vuosiin. Teoreettinen viitekehys muodostui temperamenttiteoriasta sekä Maslow’n tarvehierarkiasta. Teorian aluksi määriteltiin varhaiskasvatusta, sitä ohjaavia asiakirjoja sekä vuorohoitoa sen osana. Tämän jälkeen käsiteltiin ujoutta ja arkuutta temperamenttipiirteinä sekä sitä, millainen vaikutus kasvatuksella on temperamenttiin.
Teoriaosuudessa avattiin myös erityisherkkyyttä ja sen tunnuspiirteitä. Maslow’n tarvehierarkiasta nostettiin esiin turvallisuuden, läheisyyden ja rakkauden tarpeet, jotka nähdään merkittävinä ujojen, arkojen ja erityisherkkien lasten kohdalla.
Tutkimustulokset osoittavat aikuisen roolin ja pienryhmätoiminnan olevan tärkeitä ujon, aran ja erityisherkän lapsen huomioimisessa. Lapsen yksilöllinen huomioiminen, tukeminen ja kannustaminen ovat oleellisia, jotta lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi. Turvallinen ympäristö jakautuu psyykkiseen, sosiaaliseen ja fyysiseen turvallisuuteen, joista psyykkinen turvallisuus koetaan vuorohoidossa erityisen merkityksellisenä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimuksen aineisto purettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimukseen osallistui kuusi lastentarhanopettajaa, joiden työkokemus vuorohoidosta vaihteli kuukausista useisiin vuosiin. Teoreettinen viitekehys muodostui temperamenttiteoriasta sekä Maslow’n tarvehierarkiasta. Teorian aluksi määriteltiin varhaiskasvatusta, sitä ohjaavia asiakirjoja sekä vuorohoitoa sen osana. Tämän jälkeen käsiteltiin ujoutta ja arkuutta temperamenttipiirteinä sekä sitä, millainen vaikutus kasvatuksella on temperamenttiin.
Teoriaosuudessa avattiin myös erityisherkkyyttä ja sen tunnuspiirteitä. Maslow’n tarvehierarkiasta nostettiin esiin turvallisuuden, läheisyyden ja rakkauden tarpeet, jotka nähdään merkittävinä ujojen, arkojen ja erityisherkkien lasten kohdalla.
Tutkimustulokset osoittavat aikuisen roolin ja pienryhmätoiminnan olevan tärkeitä ujon, aran ja erityisherkän lapsen huomioimisessa. Lapsen yksilöllinen huomioiminen, tukeminen ja kannustaminen ovat oleellisia, jotta lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi. Turvallinen ympäristö jakautuu psyykkiseen, sosiaaliseen ja fyysiseen turvallisuuteen, joista psyykkinen turvallisuus koetaan vuorohoidossa erityisen merkityksellisenä.