Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

CP-vammaisen nuoren itsenäistymistä ja osallisuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä : Integroitu kirjallisuuskatsaus

Saarinen, Anniina (2015)

 
Avaa tiedosto
saarinen_anniina.pdf (514.8Kt)
Lataukset: 


Saarinen, Anniina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118635
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Vaikuttavat tavat -hankkeeseen (VATA), jossa yhteistyökumppanina toimii Tervaväylän koulu. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tekijöitä, jotka vaikuttavat CP-vammaisen nuoren itsenäistymiseen ja osallisuuteen. Tavoitteena on, että Tervaväylän koulun henkilökunta voi hyödyntää työssään koottua tietoa CP-vammaisen nuoren itsenäistymiseen ja osallisuuteen vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksella etsitään vastausta seuraaviin tutkimustehtäviin: 1. Mitkä tekijät edistävät CP-vammaisen nuoren itsenäistymistä ja osallisuutta? 2. Mitkä tekijät rajoittavat CP-vammaisen nuoren itsenäistymistä ja osallisuutta? Tutkimusmenetelmänä käytettiin integroitua kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin seuraavista tietokannoista: Aleksi, Arto, Ebsco (Academic Search Elite), Google Scholar, Kuntoutusportti, Melinda ja Sosiaaliportti. Kirjallisuuskatsaukseen valikoitui viisi tutkimusta, jotka analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.

Kirjallisuuskatsauksen tulosten mukaan CP-vammaisen nuoren osallisuutta ja itsenäistymistä edistivät apuvälineet ja tietotekniikka, tilojen saavutettavuus ja kuljetuspalvelut, nuoren tukeminen, opettajan osaaminen sekä vammasta kertominen. Itsenäistymistä ja osallisuutta rajoittavia tekijöitä puolestaan olivat liikkumista rajoittavat fyysisen ympäristön esteet, nuoren ylisuojeleminen ja riippuvuus vanhemmista, ympäristön asenteet sekä taloudelliset vaikeudet.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että CP-vammaisen nuoren ympäristöissä on itsenäisyyttä ja osallisuutta edistäviä ja rajoittavia tekijöitä. Siksi on tärkeää ottaa edellä mainittujen asioiden vaikutus huomioon nuoren kanssa työskenneltäessä. Kouluympäristössä tämä voisi tarkoittaa sitä, että oppilaan kanssa harjoitellaan selviämistä erilaisista tilanteista turvallisen kouluympäristön ulkopuolella. Koulun henkilökunta voisi myös tukea oppilaan vanhempia keskustelemalla CP-vammaisen nuoren itsenäistymisen ja osallisuuden erityispiirteistä sekä ylisuojelun ja riippuvuuden vaikutuksista. Myös vammasta kertominen avoimesti lisää toisten ihmisten ymmärrystä vammaisen nuoren erityispiirteistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste