Lapsilähtöisyys varhaiskasvatuksessa. : "Hei hoitotäti, en minä oo ihminen, minä oon poika!"
Kaartinen, Kirsti (2015)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018547
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018547
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä lapsilähtöisyydestä, miten lapsilähtöisyys huomioidaan päiväkodissa sekä millainen toimintaympäristö päiväkodissa tukee lapsilähtöisyyttä. Tavoitteena oli lisätä tietoa aiheesta ja samalla herätellä päiväkodin henkilökuntaa pohtimaan lapsilähtöisyyteen liittyviä asioita omassa työssään.
Teoreettisessä viitekehyksessä perehdyttiin lapsilähtöisyyden taustaan sekä lapsilähtöisyyteen, lapsikeskeisyyteen, lapsen osallisuuteen ja lapsilähtöiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pienen päiväkodin neljä lastentarhanopettajaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisenä haastattelututkimuksena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla purkamalla haastatteluvastaukset lapsilähtöisyyden ja lapsilähtöisen toimintaympäristön teemojen alle.
Tutkimuksessa havaittiin, että varhaiskasvattajat tunsivat runsaasti lapsilähtöisyyden elementtejä, mutta kokivat vaikeaksi toteuttaa niitä käytännössä. Lapsilähtöisyyden keskeisiksi asioiksi nähtiin lapsen kohtaaminen, kuuleminen ja yksilöllinen huomiointi sekä mielipiteiden ja kiinnostuksen kohteiden kunnioittaminen. Lapsen kuulemisen ja aidon kohtaamisen koettiin vaativan varhaiskasvattajilta herkkyyttä. Lapsen näkemistä subjektina ja aloitteentekijänä, ei tuotu kovin selkeästi esiin. Lapsilähtöisyyden toteutumisen esteenä nähtiin muun muassa arjen rutiinit, kiire, tilojen epäkäytännöllisyys ja piintyneet asenteet. Lapsilähtöisyyden lisäämistä päiväkodissa pidettiin tavoiteltavana asiana. Lapsen ottaminen jo suunnitteluvaiheessa mukaan toimintaan nähtiin lapsen viihtyvyyttä ja oppimista parantavana tekijänä.
Teoreettisessä viitekehyksessä perehdyttiin lapsilähtöisyyden taustaan sekä lapsilähtöisyyteen, lapsikeskeisyyteen, lapsen osallisuuteen ja lapsilähtöiseen varhaiskasvatuksen toimintaympäristöön. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pienen päiväkodin neljä lastentarhanopettajaa. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisenä haastattelututkimuksena. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla purkamalla haastatteluvastaukset lapsilähtöisyyden ja lapsilähtöisen toimintaympäristön teemojen alle.
Tutkimuksessa havaittiin, että varhaiskasvattajat tunsivat runsaasti lapsilähtöisyyden elementtejä, mutta kokivat vaikeaksi toteuttaa niitä käytännössä. Lapsilähtöisyyden keskeisiksi asioiksi nähtiin lapsen kohtaaminen, kuuleminen ja yksilöllinen huomiointi sekä mielipiteiden ja kiinnostuksen kohteiden kunnioittaminen. Lapsen kuulemisen ja aidon kohtaamisen koettiin vaativan varhaiskasvattajilta herkkyyttä. Lapsen näkemistä subjektina ja aloitteentekijänä, ei tuotu kovin selkeästi esiin. Lapsilähtöisyyden toteutumisen esteenä nähtiin muun muassa arjen rutiinit, kiire, tilojen epäkäytännöllisyys ja piintyneet asenteet. Lapsilähtöisyyden lisäämistä päiväkodissa pidettiin tavoiteltavana asiana. Lapsen ottaminen jo suunnitteluvaiheessa mukaan toimintaan nähtiin lapsen viihtyvyyttä ja oppimista parantavana tekijänä.