Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Palvelutuotteen hinnoittelun kehittäminen

Turunen, Päivi (2015)

 
Avaa tiedosto
Paivi_Turunen.pdf (946.7Kt)
Lataukset: 


Turunen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Espoo Kiinteistöpalvelut -liikelaitoksen palvelutuotteille uusi hinnoittelumalli. Uudessa hinnoittelumallissa haluttiin kohdentaa tuotettuihin palveluihin liittyvien ostolaskujen ja työnmäärien lisäksi yksikön yhteiset kustannukset sekä yleiskustannukset, jotka muodostuvat hallinnon yleiskuluista sekä katevaatimuksesta.

Kehittämistehtävän viitekehykseksi valittiin palvelutuotteen uusi hinnoittelumalli. Tutkimus eteni vaiheittain tutkimalla aluksi olemassa olevaa tietoa ja teoriaa sekä haastattelemalla kollegoitani sekä kunnossapidon työntekijöitä. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin kustannuslaskennan ja hinnoittelun teoriaa. Toteutin opinnäytetyö toimintatutkimuksena. Tutkimus sisältää myös jonkin verran kvantitatiivista tutkimusteoriaa. Tutkimus tehtiin konstruktiivisella tutkimustavalla, jonka avulla kehitin uuden hinnoittelumallin hyödyntäen olemassa olevaa teoriaa ja uutta empiiristä tietoa.

Hinnoittelumallin määrittämisessä hyödynnettiin yrityksen valmiina olevia tietokantoja, raportointijärjestelmiä sekä uutta toiminnanohjausjärjestelmää. Uusi toiminnanohjausjärjestelmä otettiin käyttöön toukokuussa 2015. Ensimmäinen vaihe oli työtuntien kirjaaminen mobiilisovelluksella toiminnanohjausjärjestelmään. Palvelujen ja tuotteiden tilaaminen sekä laskujen sähköinen käsittely järjestelmässä alkoi lokakuussa 2015.

Kehittämistehtävän tavoitteena oli palveluiden hinnoittelumallin luominen. Tavoite saavutettiin ja hinnoittelumalli on luotu. Todelliset kustannukset muodostuvat tehtyjen töiden perusteella ja laskutus on läpinäkyvää asiakkaalle. Manuaalinen työ on vähentynyt ja olemme siirtyneet yhden järjestelmän käyttöön. Raportointi ja töiden kustannusseuranta on parantunut. Näiden parannusten taustalla on hinnoittelumallin kehitystyön onnistunut.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste