Practical Experiences with Double Degree Programs and Recommendations towards the Installation of a Joint/Double Degree Program in Occupational Therapy at Helsinki Metropolia University of Applied Sciences
Hellwig, Coralie (2015)
Hellwig, Coralie
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118599
Tiivistelmä
Kansainvälisten kaksoistutkintojen ja yhteisten tutkintojen kehittäminen ja toteuttaminen voi olla haasteellista. Siitä huolimatta ne ovat tärkeä osa kansainvälistymistä ja kansainvälistä yhteistyötä korkeakoulujen välillä. Yhteisellä ohjelmalla tarkoitetaan opintoja, jotka kaksi tai useampi korkeakoulu tarjoavat yhdessä. Opinnot voidaan toteuttaa yhdessä tai useammassa maassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koota yhteen tietoa kaksoistutkinnoista sekä siitä, millaista lisäarvoa kaksoistutkinto-ohjelma tuottaa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään toimintaterapian kaksoistutkinnon suunnittelussa, kehittämisessä ja hallinnoimisessa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea asiantuntijaa, joilla on pitkä kokemus liitetoiminnan kaksoistutkinnosta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Haastattelun taustalla käytettiin Suomen Opetusministeriön vuonna 2014 julkaisemaa ohjeistusta yhteis- ja kaksoistutkinto-ohjelmien suunnittelemisesta ja toteuttamisesta. Haastateltavat toivat esille hyviä ja haasteellisia näkökulmia kaksoistutkinnoista ja kertoivat, millaisia asioista kannattaa ottaa huomioon. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin hyvää tutkimuskäytäntöä noudattaen.
Yhteis-/kaksoistutkinto-ohjelmat ovat haastavia ja vaativa, mutta toiminta on myös kannattavaa ja palkitsevaa ohjelmassa osallistuville opiskelijoille ja oppilaitoksille. Opinnäytetyössä listataan asiat, jotka tulisi huomioida jokaisessa kaksoistutkinto-ohjelmaan kuuluvissa oppilaitoksissa ja asiat, jotka tulisi huomioida oppilaitosten yhteistyössä. Yhteistyön laatuun kannattaa panostaa, koska se vaikuttaa kaikkiin vaiheisiin ja jokaiselle tasolle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on koota yhteen tietoa kaksoistutkinnoista sekä siitä, millaista lisäarvoa kaksoistutkinto-ohjelma tuottaa. Opinnäytetyön tuloksia hyödynnetään toimintaterapian kaksoistutkinnon suunnittelussa, kehittämisessä ja hallinnoimisessa.
Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea asiantuntijaa, joilla on pitkä kokemus liitetoiminnan kaksoistutkinnosta Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Haastattelun taustalla käytettiin Suomen Opetusministeriön vuonna 2014 julkaisemaa ohjeistusta yhteis- ja kaksoistutkinto-ohjelmien suunnittelemisesta ja toteuttamisesta. Haastateltavat toivat esille hyviä ja haasteellisia näkökulmia kaksoistutkinnoista ja kertoivat, millaisia asioista kannattaa ottaa huomioon. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin hyvää tutkimuskäytäntöä noudattaen.
Yhteis-/kaksoistutkinto-ohjelmat ovat haastavia ja vaativa, mutta toiminta on myös kannattavaa ja palkitsevaa ohjelmassa osallistuville opiskelijoille ja oppilaitoksille. Opinnäytetyössä listataan asiat, jotka tulisi huomioida jokaisessa kaksoistutkinto-ohjelmaan kuuluvissa oppilaitoksissa ja asiat, jotka tulisi huomioida oppilaitosten yhteistyössä. Yhteistyön laatuun kannattaa panostaa, koska se vaikuttaa kaikkiin vaiheisiin ja jokaiselle tasolle.