Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Rikos- ja riita-asioiden sovittelijoiden peruskoulutus

Snellman, Tiina (2015)

 
Avaa tiedosto
Theseus2015_Snellman_Tiina.pdf (1.298Mt)
Lataukset: 


Snellman, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118797
Tiivistelmä
Rikos- ja riita-asioiden sovittelu on Suomessa lakisääteistä, koko väestölle tarkoitettua, maksutonta palvelua, jossa rikoksen tai riidan osapuolille järjestetään mahdollisuus käsitellä tapahtunutta turvallisessa ilmapiirissä puolueettomien sovittelijoiden ohjauksessa. Palvelun rahoittaa valtio ja tuottaa 19 sovittelutoimistoa ympäri Suomen. Sovittelutoimistojen ammatillinen henkilöstö organisoi ja ohjaa sovittelutoimintaa. Sovittelutapaamisten ohjauksesta vastaavat sovittelutoimistojen kouluttamat vapaaehtoistyöntekijät.

Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää minkälaisia osaamisvaatimuksia alan kansallinen ja EU-lainsäädäntö asettavat vapaaehtoisille sovittelijoille ja minkälaisia osaamistarpeita liittyy käytännön sovittelutyöhön sekä uudistaa saadun tiedon perusteella rikos- ja riita-asioiden sovittelijoiden peruskoulutuksen opetussuunnitelmaa. Koska sovittelu on lakisääteinen palvelu, myös sovittelijoiden koulutus on välttämätöntä perustaa laeissa ja suosituksissa määritellylle tasolle. Opinnäytteen kirjallisena aineistona oli alan keskeinen lainsäädäntö. Opinnäytteen empiirinen aineisto kerättiin sovittelijoiden ryhmähaastattelussa. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Opinnäytteen taustateorioina käytettiin sosiaalisen oppimisen ja restoratiivisen oikeuden teorioita.

Opinnäytteen tulosten perusteella sovittelijan osaamisessa korostuvat teoriatiedon lisäksi hyvät ihmissuhde- ja vuorovaikutustaidot sekä konfliktin ratkaisun taidot. Koulutuksen tulisi sisältää paljon dialogisuuden, aktiivisen kuuntelun, neuvottelutaidon ja restoratiivisten menetelmien harjoituksia unohtamatta teoriatiedon tärkeyttä. Koska persoonalliset valmiudet ovat tärkeitä, on niihin ja sovittelijan kehittymismahdollisuuksiin kiinnitettävä huomiota jo rekrytointivaiheessa.

Opinnäytteen tuotoksena syntynyt ehdotus rikos- ja riita-asioiden sovittelijoiden peruskoulutuksen opetussuunnitelmaksi on liitetty tähän opinnäytteeseen (Liite 3). Opetussuunnitelmaa tulee testata käytännössä ja kehittää edelleen jatkuvasti muuttuvan lainsäädännön, alan uusimman tutkimustiedon ja saatujen kokemusten pohjalta.


Avainsanat: sovittelu, rikos- ja riita-asioiden sovittelu, restoratiivinen oikeus, vapaaehtoistyö
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste