Radiotoimittaja-juontajan työnkuvan muutos kaupallisessa radiossa Suomessa 1985–2015
Keränen, Marjaana (2015)
Keränen, Marjaana
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118620
Tiivistelmä
Kaupallinen radioala täytti 30 vuotta Suomessa vuonna 2015. Ensimmäiset kokeilut kaupallisen radion parissa tehtiin Suomessa jo 1920-luvulla, mutta siitä vierähti vielä kuusi vuosikymmentä ennen kuin paikallisradiotoiminta lopulta käynnistyi. Kaupallisen radion tulo mullisti kotimaista mediakenttää ja pakotti jopa Yleisradion muuttamaan sisältöjään. Innokkaiden pioneerien aikakaudesta siirryttiin 1990-luvulla kohti formaattiradioiden aikaa. Kilpailun kiihtyessä kanavien profilointi ja halutun kohderyhmän tavoittaminen musiikin avulla nousi keskiöön. Musiikkivetoisesta kaupallisesta radiosta on siirrytty 2000-luvulla kohti radiopersoonien aikaa ja kilpailu kuuntelijoista on kiihtynyt entisestään.
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten radiotoimittajan ja -juontajan toimenkuva on muuttunut vuodesta 1985 vuoteen 2015. Koko media-ala on muuttunut 30 vuoden aikana Suomessa paljon eikä vähiten teknisen kehityksen myötä. Tutkimukseen on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiantuntijahaastattelujen avulla opinnäytetyössä on kartoitettu alan muutoksia. Haastatellut radioalan ammattilaiset uskovat, että radion tulevaisuus on edelleen valoisa eikä radio mediana ole katoamassa tulevien vuosien aikana, vaikka muutoksia menneeseen kolmeen vuosikymmeneen on mahtunut vähintään yhtä paljon kuin tuleviin vuosiin.
Kaupallisessa radiossa juontajien työtä on muuttanut merkittävästi sosiaalisen median mukaantulo, mikä näkyy myös työajan käsityksissä. Työaikaa ja vapaa-aikaa ei jaotella enää tiukasti erilleen, vaan sosiaalisen median sisältöjä tuotetaan myös työajan ulkopuolella. Työ on myös muuttunut persoonavetoisemmaksi. Musiikki oli aiemmin tärkein väline radiokanavan profilointiin, nykyään sisältöjä markkinoidaan radiopersoonavetoisesti. Juontaja-toimittajan työ on muuttunut entistä monimediaisemmaksi, enää pelkkä radiolähetyksen tekeminen ei riitä. Sisältöjä tuotetaan moneen eri mediaan, mikä on tuonut uusia haasteita ja vaatimuksia radiojuontajien ja -toimittajien työhön. Kilpailun kiihtyessä luovien sisältöjen tuottaminen uusilla kiinnostavilla tavoilla on haaste.
Opinnäytetyössä tutkitaan, miten radiotoimittajan ja -juontajan toimenkuva on muuttunut vuodesta 1985 vuoteen 2015. Koko media-ala on muuttunut 30 vuoden aikana Suomessa paljon eikä vähiten teknisen kehityksen myötä. Tutkimukseen on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Asiantuntijahaastattelujen avulla opinnäytetyössä on kartoitettu alan muutoksia. Haastatellut radioalan ammattilaiset uskovat, että radion tulevaisuus on edelleen valoisa eikä radio mediana ole katoamassa tulevien vuosien aikana, vaikka muutoksia menneeseen kolmeen vuosikymmeneen on mahtunut vähintään yhtä paljon kuin tuleviin vuosiin.
Kaupallisessa radiossa juontajien työtä on muuttanut merkittävästi sosiaalisen median mukaantulo, mikä näkyy myös työajan käsityksissä. Työaikaa ja vapaa-aikaa ei jaotella enää tiukasti erilleen, vaan sosiaalisen median sisältöjä tuotetaan myös työajan ulkopuolella. Työ on myös muuttunut persoonavetoisemmaksi. Musiikki oli aiemmin tärkein väline radiokanavan profilointiin, nykyään sisältöjä markkinoidaan radiopersoonavetoisesti. Juontaja-toimittajan työ on muuttunut entistä monimediaisemmaksi, enää pelkkä radiolähetyksen tekeminen ei riitä. Sisältöjä tuotetaan moneen eri mediaan, mikä on tuonut uusia haasteita ja vaatimuksia radiojuontajien ja -toimittajien työhön. Kilpailun kiihtyessä luovien sisältöjen tuottaminen uusilla kiinnostavilla tavoilla on haaste.