Keuhkokuvaus CareMe-oppimispelin avulla : suunnitelma pelin sisällöstä
Aaltonen, Noora; Anttila, Roosa; Heikkinen, Linda; Viljanen, Lotta (2015)
Aaltonen, Noora
Anttila, Roosa
Heikkinen, Linda
Viljanen, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218831
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa CareMe-simulaatiopeliin osio röntgenhoitajaopiskelijoille keuhkokuvauksesta. Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi suunnitelma, kuinka keuhkokuvausprosessi tulisi etenemään CareMe-simulaatiopelissä. Röntgenhoitajaopiskelijoille ei ole vielä suunniteltu yhtään oppimispeliä CareMe-pelipohjaan.
CareMe-oppimispeli sijoittuu terveydenhuollon ympäristöön, jossa opetellaan erilaisten potilastapausten avulla potilaan kohtaamista ja hoitoa erilaisilla toimenpiteillä. Suunnittelimme potilastapauksen röntgenosastolle, jossa röntgenhoitajaopiskelijan tulee suorittaa keuhkokuvaus. Keuhkokuvaus on yleisin röntgenkuvauskohde. Peli alkaa lähetteen lukemisella, käsittää kuvanlaatuun liittyviä tekijöitä, potilaan ohjeistuksen ja loppuu kuvien arkistoimiseen. Peli sisältää erilaisia monivalintatilanteita ja ajastettuja kohtauksia. Lisäksi pelissä on kokeneempi röntgenhoitaja antamassa jatkuvaa palautetta pelaajalle hänen suorituksestaan.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu keuhkokuvantamisprosessin eri vaiheisiin, kuvien laatuun ja yleisimpiin virheisiin keuhkokuvissa. Näistä tekijöistä muodostuvat pelin kysymykset. Lisäksi perehdyimme oppimistapoihin ja pelien tapaan opettaa ihmistä, jotta peli tulisi olemaan rakenteeltaan opetusta tukeva. Aloittelevakin röntgenhoitajaopiskelija pystyy opinnäytetyön luettuaan vastaamaan suunnitellun CareMe-pelin kysymyksiin. Jotta suunnittelemamme peli vastaisi kohderyhmämme tarpeita, suoritimme kyselyn ensimmäiselle röntgenharjoittelujaksolle meneville opiskelijoille. Kysely sisälsi peliin suunnittelemamme kysymykset sekä kysymyksiä liittyen opiskelijoiden kokemuksiin pelin sisällöstä ja mielenkiintoisuudesta. Palaute oli positiivista ja osa vastanneista innostui pelistä ideana.
Tulevat opinnäytetyöt voisivat koskea muita kuvauskohteita tai -laitteita ja keskittyä enemmän röntgenhoitajan rooliin potilashoitajana tai konehoitajana. Muiden alojen opiskelijat, kuten mediatekniikan opiskelijat, voisivat toteuttaa suunnittelemamme pelin konkreettiseksi tuotteeksi.
CareMe-oppimispeli sijoittuu terveydenhuollon ympäristöön, jossa opetellaan erilaisten potilastapausten avulla potilaan kohtaamista ja hoitoa erilaisilla toimenpiteillä. Suunnittelimme potilastapauksen röntgenosastolle, jossa röntgenhoitajaopiskelijan tulee suorittaa keuhkokuvaus. Keuhkokuvaus on yleisin röntgenkuvauskohde. Peli alkaa lähetteen lukemisella, käsittää kuvanlaatuun liittyviä tekijöitä, potilaan ohjeistuksen ja loppuu kuvien arkistoimiseen. Peli sisältää erilaisia monivalintatilanteita ja ajastettuja kohtauksia. Lisäksi pelissä on kokeneempi röntgenhoitaja antamassa jatkuvaa palautetta pelaajalle hänen suorituksestaan.
Opinnäytetyön teoriapohja perustuu keuhkokuvantamisprosessin eri vaiheisiin, kuvien laatuun ja yleisimpiin virheisiin keuhkokuvissa. Näistä tekijöistä muodostuvat pelin kysymykset. Lisäksi perehdyimme oppimistapoihin ja pelien tapaan opettaa ihmistä, jotta peli tulisi olemaan rakenteeltaan opetusta tukeva. Aloittelevakin röntgenhoitajaopiskelija pystyy opinnäytetyön luettuaan vastaamaan suunnitellun CareMe-pelin kysymyksiin. Jotta suunnittelemamme peli vastaisi kohderyhmämme tarpeita, suoritimme kyselyn ensimmäiselle röntgenharjoittelujaksolle meneville opiskelijoille. Kysely sisälsi peliin suunnittelemamme kysymykset sekä kysymyksiä liittyen opiskelijoiden kokemuksiin pelin sisällöstä ja mielenkiintoisuudesta. Palaute oli positiivista ja osa vastanneista innostui pelistä ideana.
Tulevat opinnäytetyöt voisivat koskea muita kuvauskohteita tai -laitteita ja keskittyä enemmän röntgenhoitajan rooliin potilashoitajana tai konehoitajana. Muiden alojen opiskelijat, kuten mediatekniikan opiskelijat, voisivat toteuttaa suunnittelemamme pelin konkreettiseksi tuotteeksi.