Harjoitteluiden toteutuminen Oppijan polku -opetussuunnitelmassa ensimmäisen vuoden aikana : selvitys ja kehitysehdotuksia
Harju, Noa; Herranen, Oona; Nevalainen, Pipsa (2015)
Harju, Noa
Herranen, Oona
Nevalainen, Pipsa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218918
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120218918
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata Metropolia Ammattikorkeakoulun radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman Oppijan polku -opetussuunnitelman ensimmäisen vuoden harjoitteluja opiskelijoiden kokemana. Oppijan polku -opetussuunnitelma on otettu käyttöön vuoden 2014 syksyllä ja perustuu projektityöskentelyyn, joka on sidottu laajoihin kokonaisuuksiin. Aihe työlle tuli koululta ja työn tuloksia tullaan käyttämään opetussuunnitelman käytäntöjen hiomiseen.
Opinnäytetyötämme varten keräsimme tietoperustaa ammattikorkeakoulutasoisesta käytännönharjoittelusta ja sen ongelmista. Tietoperustan ja koulun mielenkiinnon pohjalta loimme viisi kysymystä, jotka jaoimme paperisena kyselynä opiskelijaryhmälle, joka oli suorittanut ensimmäisen vuoden opinnot Oppijan polku -opetussuunnitelmassa. Kysymyksissä kysyimme muun muassa miten koulussa käydyt opinnot tukivat opiskelijoita harjoitteluissa, miten opetussuunnitelman tavoitteet auttoivat luomaan tavoitteita harjoittelujaksolle ja miten opiskelijat kokivat ensimmäisen vuoden aikana toteutuneet harjoittelujaksot.
Kyselyn tulosten perusteella opiskelijat olivat itse harjoittelujaksoihin tyytyväisiä. Teoriaopintoja ja käytännön harjoituksia koululla olisi kuitenkin kaivattu lisää. Harjoittelujaksoja myös pidettiin turhan lyhyinä. Opetussuunnitelman tavoitteita pidettiin liian abstrakteina ja kunnianhimoisina harjoittelujaksoihin nähden. Harjoittelujaksoista opiskelijat olivat kuitenkin saaneet motivaatiota opiskeluun, varmuutta osaamisensa suhteen sekä paremman kuvan siitä mitä röntgenhoitajan työ on.
Opiskelijoiden vastausten perusteella laadimme listan kehitysehdotuksista, joka tulee Metropolian käyttöön.
Opinnäytetyötämme varten keräsimme tietoperustaa ammattikorkeakoulutasoisesta käytännönharjoittelusta ja sen ongelmista. Tietoperustan ja koulun mielenkiinnon pohjalta loimme viisi kysymystä, jotka jaoimme paperisena kyselynä opiskelijaryhmälle, joka oli suorittanut ensimmäisen vuoden opinnot Oppijan polku -opetussuunnitelmassa. Kysymyksissä kysyimme muun muassa miten koulussa käydyt opinnot tukivat opiskelijoita harjoitteluissa, miten opetussuunnitelman tavoitteet auttoivat luomaan tavoitteita harjoittelujaksolle ja miten opiskelijat kokivat ensimmäisen vuoden aikana toteutuneet harjoittelujaksot.
Kyselyn tulosten perusteella opiskelijat olivat itse harjoittelujaksoihin tyytyväisiä. Teoriaopintoja ja käytännön harjoituksia koululla olisi kuitenkin kaivattu lisää. Harjoittelujaksoja myös pidettiin turhan lyhyinä. Opetussuunnitelman tavoitteita pidettiin liian abstrakteina ja kunnianhimoisina harjoittelujaksoihin nähden. Harjoittelujaksoista opiskelijat olivat kuitenkin saaneet motivaatiota opiskeluun, varmuutta osaamisensa suhteen sekä paremman kuvan siitä mitä röntgenhoitajan työ on.
Opiskelijoiden vastausten perusteella laadimme listan kehitysehdotuksista, joka tulee Metropolian käyttöön.