Näytä suppeat kuvailutiedot

"Lähtä ite duunaamaan"- vihko : Osallisuus ja avustaminen arjessa

Rinta, Mari; Piispanen, Henna (2015)

dc.contributor.authorRinta, Mari-
dc.contributor.authorPiispanen, Henna-
dc.date.accessioned2015-12-03T06:14:00Z
dc.date.available2015-12-03T06:14:00Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015120219058-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/101342
dc.description.abstractOsallisuuden ydintä on kokeminen ja kokemuksen voi synnyttää jo mahdollisuuksien olemassaolo. Jotta vammaisen nuoren osallisuus arjessa ja itsenäistymisprosessin eteneminen toteutuu, edellyttää se toimintaympäristössä liikkumis- ja toimintakykyä. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Vaikuttavat tavat (VATA) hankkeen kanssa, jossa yhteistyökumppani on Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Tervaväylä. VATA-hankkeessa oli tavoitteena kehittää näyttöön perustuvia paikallisia hyviä käytäntöjä. Projektimuotoisen opinnäytetyön tulostavoitteena oli tuottaa asiasisältö Tervaväylän koulun nuorille ja henkilökunnalle tarkoitettuun vihkoon. Tervaväylän koulun henkilökunta ilmaisi tarpeen heille räätälöidystä nuorten osallisuutta ja itsenäistymistä lisäävästä vihosta. Sen tarkoituksena oli tukea nuorta itsenäistymisessä ja oman avustamistarpeen luontevammassa ilmaisemisessa. Vihon kehittämistavoitteena oli, että henkilökunta pystyy tiivistetysti lukemaan nuoren avustamistarpeista ja tukemaan hänen itsenäistymistään yksilöllisellä tavalla. Tervaväylän kolmesta nuoresta koostuva ryhmä on ollut tärkeässä roolissa opasvihon asiasisällön suunnittelussa. Opinnäytetyöprosessin aikana toteutettiin kaksi ideapajaa, joissa nuoret keskustelivat osallisuuden ja itsenäistymisen kannalta tärkeiksi kokemistaan asioista. Tässä raportissa kerrotaan projektin taustasta, suunnittelusta ja toteutuksesta sekä arvioidaan projektin onnistumista. Raportin viitekehyksessä kuvataan osallisuuden eri teorioita ja ICFluokitusta. Opinnäytetyön lähteinä käytettiin suomenkielistä ja vieraskielistä kirjallisuutta sekä luotettavia internetlähteitä. Lisäksi Tervaväylän nuorilta ja henkilökunnalta saatiin tärkeitä näkemyksiä, joiden avulla pystyttiin tuottamaan vihon asiasisältö. Projektimme lopputuloksena syntyi sille asetetut laatukriteerit täyttävä vihko. Opasvihon jakelusta vastaa Tervaväylän koulu ja heillä on myös oikeudet jatkokehittää tuotetta mieleiseensä suuntaan.fi
dc.description.abstractThe very essence of participation is experiencing things. It can be achieved just by making possible to experience different things in life. Disabled youth need their surroundings to be accommodating to function in so that their participation can be achieved in everyday life. Our thesis was carried out in cooperation with Vaikuttavat tavat (VATA) project and Oppimis- ja ohjauskeskus Valteri, Tervaväylä. VATA’s purpose was to develop good practices based on research. The main goal of our project-thesis was to produce the content for a guide booklet meant for Tervaväylä’s students’ and its staff. Tervaväylä’s staff expressed a need for a booklet to further students’ participation and independence process. Booklet’s purpose was to support youth in their independence process but also in how to express more naturally what kind of help they need. Goal was to create a booklet where from the staff can read what kind of assistance the disabled youth prefers. Three Tervaväylä’s students were in a significant role in the planning process. During the thesis process we executed two workshops in which students discussed things they felt are important in the independence process and youth participation. In this report we recount the background of our project, its planning and executing. We also evaluate how effective our project was. In this report we describe different participation theories and ICF- system. Thesis was built based on Finnish and English language literature as well as trustworthy internet sources. We also received a lot of personal input from our focus group, so we were able to produce a booklet that matches the point of view of the Tervaväylä’s students’ as closely as possible. The booklet that was created as a final product at the end of this project meets all the beforehand set quality criteria. Tervaväylä will be in charge of the distribution of the booklet and it also has full rights to further develop it in any way they wish.en
dc.language.isofin-
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.title"Lähtä ite duunaamaan"- vihko : Osallisuus ja avustaminen arjessafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2138-
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordICF-luokitus-
dc.subject.keywordosallisuus-
dc.subject.keywordavustaminen-
dc.subject.keyworditsenäistyminen-
dc.subject.keywordtuotekehitys-
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|-
dc.subject.disciplineSosiaalialan tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot