Hakkuukoneen ajoneuvotietokoneen päivitysmahdollisuudet
Haapaniemi, Tomi (2015)
Haapaniemi, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018576
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena on selvittää 17 vuotta vanhan hakkuukoneen ajoneuvotietokoneen korvausmahdollisuudet. Työ tehtiin yksityiselle yrittäjälle. Loppukäyttäjän (hakkuukoneen kuljettajan) toiveesta korvaus tuli toteuttaa siten, että korvaavassa ajoneuvotietokoneessa toimisivat alkuperäisessä ajoneuvotietokoneessa käytetyt ohjelmistot. Työn tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa käytössä olevan hakkuukoneen käyttöiän ennusteesta koneen tietotekniikan osalta. Tavoitteena oli saada hakkuukoneeseen toimintakuntoinen, fyysisiltä ulkomitoiltaan yhteensopiva ajoneuvotietokone alkuperäisen tilalle. Insinöörityö rajattiin selvitykseksi kohtuullisen budjetin ja aikataulun rajoissa olevista päivitysmahdollisuuksista.
Haasteita työlle asetti hakkuukoneen sijainti metsässä 200 kilometrin päässä. Prosessin aikana käytiin alkuperäisen ajoneuvotietokoneen huoltojen yhteydessä hakkuukoneen luona yhteensä kolme kertaa. Lisäksi laitetta ja sen osia huollettiin etätyönä yrittäjän lähetettyä ne postitse, jolloin matka koneelle ei ollut välttämätön.
Työssä selvisi, että hakkuukoneen järjestelmät keskustelevat ajoneuvotietokoneen kanssa standardin RS-232-sarjaväylän kautta ja käytettävät ohjelmat on mahdollista saada toimimaan uudemmissa käyttöjärjestelmissä. Tämä mahdollistaa uudempien ajoneuvotietokoneiden tai fyysiseltä kestävyydeltään vastaavien tietokoneiden käytön hakkuukoneessa ilman muutoksia hakkuukoneen järjestelmiin. Uuden tietokoneen vaatimuksina oli lähinnä tarvittava olosuhteiden kesto ja tarvittavat liittimet. Hakkuukoneen järjestelmät vaativat kaksi sarjaporttiliitäntää, joilla kommunikointi hakkuukoneen ja ajoneuvotietokoneen välillä tapahtuu. Hakkuukoneen sähköjärjestelmä oli 24 V, mikä tuli ottaa huomioon tietokoneen sähkönsyöttöä pohdittaessa.
Haasteita työlle asetti hakkuukoneen sijainti metsässä 200 kilometrin päässä. Prosessin aikana käytiin alkuperäisen ajoneuvotietokoneen huoltojen yhteydessä hakkuukoneen luona yhteensä kolme kertaa. Lisäksi laitetta ja sen osia huollettiin etätyönä yrittäjän lähetettyä ne postitse, jolloin matka koneelle ei ollut välttämätön.
Työssä selvisi, että hakkuukoneen järjestelmät keskustelevat ajoneuvotietokoneen kanssa standardin RS-232-sarjaväylän kautta ja käytettävät ohjelmat on mahdollista saada toimimaan uudemmissa käyttöjärjestelmissä. Tämä mahdollistaa uudempien ajoneuvotietokoneiden tai fyysiseltä kestävyydeltään vastaavien tietokoneiden käytön hakkuukoneessa ilman muutoksia hakkuukoneen järjestelmiin. Uuden tietokoneen vaatimuksina oli lähinnä tarvittava olosuhteiden kesto ja tarvittavat liittimet. Hakkuukoneen järjestelmät vaativat kaksi sarjaporttiliitäntää, joilla kommunikointi hakkuukoneen ja ajoneuvotietokoneen välillä tapahtuu. Hakkuukoneen sähköjärjestelmä oli 24 V, mikä tuli ottaa huomioon tietokoneen sähkönsyöttöä pohdittaessa.