Asiakastyytyväisyystutkimus : Case Low and Loud
Porkola, Aleksi (2015)
Porkola, Aleksi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319158
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319158
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä Low and Loud -yrityksen vasta avattuun verkkokauppaan. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, millaisia odotuksia asiakkailla oli verkkokauppaostosten tekoon ja kuinka yritys on onnistunut markkinointiin asetettujen resurssien käytössä. Työn teoreettinen viitekehys rakentui asiakastyytyväisyyden, palvelun laadun, markkinoinnin kilpailukeinojen sekä verkkokaupan ympärille. Asiakastyytyväisyyttä käsittelevässä luvussa kerrottiin asiakastyytyväisyyden mittaamisen lisäksi asiakasodotuksista sekä asiakasuskollisuudesta. Palvelun laadun luvussa käsiteltiin sitä, miten asiakkaat kokevat palvelun laadun ja mitkä asiat siihen vaikuttivat. Markkinoinnin kilpailukeinot luvussa otettiin huomioon erilaisia kilpailukeinoja B-to-C markkinoinnin näkökulmasta. Verkkokauppa -luvussa tarkasteltiin verkkokaupan ominaisuuksia ja tilaamisen lainalaisuuksia. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti, käyttämällä puolistrukturoitua kyselylomaketta. Asiakastyytyväisyys kyselyyn kutsuttiin kaikki yrityksen asiakkaat, jotka olivat merkinneet asiakasrekisterin tietoihin sähköpostiosoitteensa. Vastaajat pystyivät osallistumaan kyselyyn myös yrityksen Facebook-sivujen kautta. Tutkimustuloksista selvisi, että asiakkaat olivat hyvin tyytyväisiä palvelun laatuun ja verkkokauppaan. Parannettavaa löytyi verkkokaupan rakenteesta sekä yrityksen ja asiakkaiden välisestä kommunikaatiosta.