Terveys- ja hoitosuunnitelmat pitkäaikais- ja monisairaiden hoidossa avoterveydenhuollossa
Nupponen, Sini (2015)
Nupponen, Sini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319198
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä katsaus kirjallisuuteen terveys- ja hoitosuunnitelmien käytöstä pitkäaikais- ja monisairailla henkilöillä avoterveydenhuollossa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli, että työn tuloksia voidaan tulevaisuudessa hyödyntää Asiakasvastaava -koulutuksessa. Opinnäytetyö vastaa tutkimustehtävään: terveys- ja hoitosuunnitelman käytön vaikutukset pitkäaikais- ja monisairaiden henkilöiden hoidossa.
Tämä opinnäytetyö on osa Asiakasvastaava hanketta, joka keskittyi pitkäaikais- ja monisairaiden — paljon perusterveydenhuollon palveluja tarvitsevien — asiakkaiden hoidon kehittämiseen. Hankkeessa on kehitetty asiakasvastaavan toimintamallia perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanotoille. Asiakasvastaava on lisäkoulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö, joka toimii avoterveydenhuollossa pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon koordinaattorina yhdessä hoitavan lääkärin kanssa kaikissa hoidon vaiheissa. Työn aineisto koostuu seitsemästä alkuperäisestä tutkimusartikkelista ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että terveys- ja hoitosuunnitelman käyttö parantaa pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon laatua, asiakkaiden elämänlaatua sekä parantaa asiakkaiden terveyttä. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa käyttämällä voidaan parantaa kommunikointia asiakkaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön välillä ja hoitaa asiakasta kokonaisvaltaisemmin. Terveys- ja hoitosuunnitelman käytön tuloksena asiakkaat ovat voimaantuneempia, noudattavat terveellisiä elämäntapoja paremmin ja ovat fyysisesti sekä psyykkisesti paremmassa kunnossa.
Tässä opinnäytetyössä tuli esiin terveys- ja hoitosuunnitelmien hyödyllisyys pitkäaikaissairaiden hoidossa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää terveys- ja hoitosuunnitelmien käytön vaikutuksia tietyillä pitkäaikaissairailla asiakasryhmillä. Tärkeää olisi myös selvittää, millainen terveys- ja hoitosuunnitelma on pitkäaikais- ja monisairaiden hoidossa kaikista hyödyllisin.
Tämä opinnäytetyö on osa Asiakasvastaava hanketta, joka keskittyi pitkäaikais- ja monisairaiden — paljon perusterveydenhuollon palveluja tarvitsevien — asiakkaiden hoidon kehittämiseen. Hankkeessa on kehitetty asiakasvastaavan toimintamallia perusterveydenhuollon avosairaanhoidon vastaanotoille. Asiakasvastaava on lisäkoulutuksen saanut terveydenhuollon ammattihenkilö, joka toimii avoterveydenhuollossa pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon koordinaattorina yhdessä hoitavan lääkärin kanssa kaikissa hoidon vaiheissa. Työn aineisto koostuu seitsemästä alkuperäisestä tutkimusartikkelista ja aineisto on analysoitu aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että terveys- ja hoitosuunnitelman käyttö parantaa pitkäaikais- ja monisairaiden hoidon laatua, asiakkaiden elämänlaatua sekä parantaa asiakkaiden terveyttä. Terveys- ja hoitosuunnitelmaa käyttämällä voidaan parantaa kommunikointia asiakkaan ja terveydenhuollon ammattihenkilön välillä ja hoitaa asiakasta kokonaisvaltaisemmin. Terveys- ja hoitosuunnitelman käytön tuloksena asiakkaat ovat voimaantuneempia, noudattavat terveellisiä elämäntapoja paremmin ja ovat fyysisesti sekä psyykkisesti paremmassa kunnossa.
Tässä opinnäytetyössä tuli esiin terveys- ja hoitosuunnitelmien hyödyllisyys pitkäaikaissairaiden hoidossa. Tulevaisuudessa olisi tärkeää selvittää terveys- ja hoitosuunnitelmien käytön vaikutuksia tietyillä pitkäaikaissairailla asiakasryhmillä. Tärkeää olisi myös selvittää, millainen terveys- ja hoitosuunnitelma on pitkäaikais- ja monisairaiden hoidossa kaikista hyödyllisin.