MAVA-koulutus ja maahanmuuttajien tyytyväisyys VAKK:n opetukseen
Nyamuhombeza Kafarhire, Ombe (2015)
Nyamuhombeza Kafarhire, Ombe
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219004
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoitus on kaksiosainen. Siinä on tarkoitus selvittää sekä MAVA- koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tyytyväisyyttä VAKK:n (Vaasan aikuiskoulutuskeskus) tarjoamaan opetukseen ja palveluihin, että kuvata miten opiskelijat kokevat VAKK:n palvelut. Kysymyksessä oleva MAVA-koulutus on maa-hanmuuttajille tarkoitettu ammatilliseen peruskoulutukseen valmistava koulutus, jota Vaasan aikuiskoulutuskeskus tarjoaa. Kahden mainitun tavoitteen lisäksi pyrin siihen, että tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä entistä asiakaslähtöisempää koulutusta VAKK:ssa.
Tutkimuksen kohderyhmä koostuu 30 maahanmuuttajaopiskelijasta. Heistä miehiä on kahdeksan ja naisia 22, ja he edustavat eri kansalaisuuksia. Tutkimusta varten aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella MAVA:n opiskelijoilta 12.6.2015. Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Varsinaisena tutkimuskielenä on toiminut suomi, ja englantia ja ranskaa on käytetty tukena tarpeen mukaan.
Tutkimukseni mukaan VAKK:n opiskelijat näyttivät pääosin olevan tyytyväisiä VAKK:n opetukseen ja palveluihin. He kokivat toimineensa yhteistyössä kouluttajien kanssa. Suurin osa heistä koki tulleensa kohdelluksi oikeudenmukaisesti, ymmärretyksi ja kuulluksi tapaamisella. Lisäksi he ovat luottamuksella voineet puhua asioistaan. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi MAVA-koulutuksen pidentäminen. Opiskelijat suosittelivat sitä, koska näin heidän mielestä olisi mahdollista saada parempi lopputulos opetuksessa.
Tutkimuksen kohderyhmä koostuu 30 maahanmuuttajaopiskelijasta. Heistä miehiä on kahdeksan ja naisia 22, ja he edustavat eri kansalaisuuksia. Tutkimusta varten aineisto kerättiin e-kyselylomakkeella MAVA:n opiskelijoilta 12.6.2015. Tutkimus on pääosin kvantitatiivinen eli määrällinen. Varsinaisena tutkimuskielenä on toiminut suomi, ja englantia ja ranskaa on käytetty tukena tarpeen mukaan.
Tutkimukseni mukaan VAKK:n opiskelijat näyttivät pääosin olevan tyytyväisiä VAKK:n opetukseen ja palveluihin. He kokivat toimineensa yhteistyössä kouluttajien kanssa. Suurin osa heistä koki tulleensa kohdelluksi oikeudenmukaisesti, ymmärretyksi ja kuulluksi tapaamisella. Lisäksi he ovat luottamuksella voineet puhua asioistaan. Suurimmaksi kehittämiskohteeksi nousi MAVA-koulutuksen pidentäminen. Opiskelijat suosittelivat sitä, koska näin heidän mielestä olisi mahdollista saada parempi lopputulos opetuksessa.