Digitaalinen oppimateriaali bioanalytiikan itsenäiseen opiskeluun kliinisen hematologian opintojaksolle
Liljestrand, Neea; Peltoperä, Mari (2015)
Liljestrand, Neea
Peltoperä, Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319233
Tiivistelmä
Digitaalinen oppimisympäristö on virtuaalinen oppimisalusta, jossa oppimateriaali on saata-villa verkossa. Verkkoteknologia, mobiililaitteet ja sähköiset oppisisällöt voidaan yhdistää digitaaliseksi oppimisympäristöksi. Opinnäytetyö tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoululle, bioanalytiikan koulutusohjelmaan, jossa opinnot suoritetaan kasvavassa määrin etäopintoina. Tällöin itsenäisen opiskelumateriaalin tarve korostuu. Digitaaliseen oppimisympäristöön voidaan sisällyttää materiaalia eri muodoissa, kuten kuvina tai videoina. Digitaalinen oppimateriaali soveltuu monimuotoisuutensa ansiosta useimmille opiskelijoille.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalinen oppimisympäristö bioanalytiikan opiskeli-joiden itsenäiseen opiskeluun kliinisen hematologian opintojaksolle. Pääpaino oli luoda käyttöohjevideo Sysmex XS-1000i -verenkuva-analysaattorista, jonka lisäksi keskityimme muodostamaan opiskelumateriaalia verenkuvatutkimuksesta. Tavoitteena on tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden itsenäistä opiskelua.
Oppimisympäristö muodostettiin Moodle-alustalle ja sinne sisällytettiin kaikki tuotettu mate-riaali. Oppimisympäristöstä luotiin mahdollisimman selkeä ja monipuolinen. Moodle-alusta sisältää Sysmex XS-1000i -verenkuva-analysaattorin käyttöohjevideot, joihin on kuvattu analysaattorin käynnistys, kontrolli- ja näyteanalysointi sekä sammutus. Oppimisympäristöön lisättiin myös materiaalia analysaattorin toimintaperiaatteista ja menetelmistä sekä teoriatietoa täydellisestä verenkuvatutkimuksesta. Kaikista teoriaosuuksista luotiin testaa tietosi -osuus, joilla opiskelijat voivat testata opittuaan tietoaan.
Oppimisympäristöä testattiin bioanalytiikan opiskelijoiden testiryhmällä, jonka tuotoksena saimme positiivisia käyttäjäkokemuksia. Oppimisympäristön varsinainen testivaihe ei kuitenkaan sisältynyt opinnäytetyöhömme, joten meillä ei ole kattavampaa tietoa käyttäjäkokemuksista. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla oppimisympäristön toimivuuden testaaminen ja sen mahdollinen kehittäminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda digitaalinen oppimisympäristö bioanalytiikan opiskeli-joiden itsenäiseen opiskeluun kliinisen hematologian opintojaksolle. Pääpaino oli luoda käyttöohjevideo Sysmex XS-1000i -verenkuva-analysaattorista, jonka lisäksi keskityimme muodostamaan opiskelumateriaalia verenkuvatutkimuksesta. Tavoitteena on tukea bioanalyytikko-opiskelijoiden itsenäistä opiskelua.
Oppimisympäristö muodostettiin Moodle-alustalle ja sinne sisällytettiin kaikki tuotettu mate-riaali. Oppimisympäristöstä luotiin mahdollisimman selkeä ja monipuolinen. Moodle-alusta sisältää Sysmex XS-1000i -verenkuva-analysaattorin käyttöohjevideot, joihin on kuvattu analysaattorin käynnistys, kontrolli- ja näyteanalysointi sekä sammutus. Oppimisympäristöön lisättiin myös materiaalia analysaattorin toimintaperiaatteista ja menetelmistä sekä teoriatietoa täydellisestä verenkuvatutkimuksesta. Kaikista teoriaosuuksista luotiin testaa tietosi -osuus, joilla opiskelijat voivat testata opittuaan tietoaan.
Oppimisympäristöä testattiin bioanalytiikan opiskelijoiden testiryhmällä, jonka tuotoksena saimme positiivisia käyttäjäkokemuksia. Oppimisympäristön varsinainen testivaihe ei kuitenkaan sisältynyt opinnäytetyöhömme, joten meillä ei ole kattavampaa tietoa käyttäjäkokemuksista. Jatkotutkimuksen kohteena voisi olla oppimisympäristön toimivuuden testaaminen ja sen mahdollinen kehittäminen.