Kohti yhteisöteatterillista ohjaajuutta : Projekti Lotta Leppäkerttu on erilainen
Miettinen, Ari-Pekka (2015)
Miettinen, Ari-Pekka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319273
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee lastenteatteriesityksen harjoitusvaiheen prosessien muuttumista yhteisötaiteellisia piirteitä sisältäväksi teatteriteoksi. Työ lähestyy aihetta kirjoittajan oma kohtaisesta ohjaajantyöllisestä prosessinkuvauksesta käsin. Esittävän taiteen koulutusohjelman ohjaajantyön alueen työharjoitteluun kuulunut ohjaustyö Lotta Leppäkerttu on erilainen, sai ensi-iltansa 2014 Sofianlehdon kehitysvammaisten hoitokodeilla Helsingissä. Lastenteatteriesitys perustuu lastenkirjailija Mervi Suutarin samannimiseen lastenkirjaan, Lotta Leppäkerttu on erilainen, minkä pohjalta Suutari laati myös esityksen käsikirjoituksen.
Lotta Leppäkerttu on erilainen, on kertomus leppäkertusta jolla ei ole yhtään pilkkua ja joutuu sen vuoksi muiden hyönteisten kiusaamaksi. Tarina on saanut alkunsa lastenkirjailija Mervi Suutarin havainnoista hänen työskennellessään hoitajana kehitysvammaisten lasten parissa Sofianlehdossa. Lotta Leppäkerttu on erilainen esityksen harjoitukset avattiin Sofianlehdon tilapäishoitoon tarkoitetun osasto Visiitin eri-ikäisille kehitysvammaisille lapsille, sekä heidän hoitajilleen heidän pyynnöstään. Esityksen harjoitusvaiheen avaaminen aiheutti hetkittäisen ohjaajantyöllisen kriisiytymisen, siihen saakka kunnes uusi toimintamuoto esityksen harjoitusvaiheessa nimeytyi yhteisöteatterilliseksi toiminnaksi Sofianlehdossa.
Työ pyrkii avaamaan miten ohjaajantyöllinen käsitys voi muuttua, kun teatteri-ilmaisun ohjaaja tarttuu uuteen työtapaan. Työssä tarkastellaan miten produktiota ohjatessaan teatteri -ilmaisun ohjaaja voi kriisiytymisen kautta syventää omaa ammatillista osaamista ja laajentaa ohjaajantyöllistä näkökulmaansa kohti yhteisötaiteellista suuntaa.
Opinnäytetyön alkupuolella avataan henkilökohtaisen taustan merkitystä myöhemmän vaiheen teatteri-identiteetin suunnan kehittymisessä, sekä kerrotaan miten Lotta Leppäkerttu on erilainen ohjaustyö, lähti etenemään yhteistyössä Mervi Suutarin kanssa. Työn keskikohdassa avataan miten esittävän taiteen opintojen vaikutus on avannut ohjaajantyöllistä käsitystä lastenteatterista ja yhteisöteatterista. Loppupuolella keskitytään avaamaan harjoitusvaiheen prosessien kehittymistä kohti yhteisöteatterillista suuntaa ja loppupäätelmissä pohditaan muutoksen tuomaa mahdollisuutta esityksen sisältöä syventävänä tekijänä.
Lotta Leppäkerttu on erilainen, on kertomus leppäkertusta jolla ei ole yhtään pilkkua ja joutuu sen vuoksi muiden hyönteisten kiusaamaksi. Tarina on saanut alkunsa lastenkirjailija Mervi Suutarin havainnoista hänen työskennellessään hoitajana kehitysvammaisten lasten parissa Sofianlehdossa. Lotta Leppäkerttu on erilainen esityksen harjoitukset avattiin Sofianlehdon tilapäishoitoon tarkoitetun osasto Visiitin eri-ikäisille kehitysvammaisille lapsille, sekä heidän hoitajilleen heidän pyynnöstään. Esityksen harjoitusvaiheen avaaminen aiheutti hetkittäisen ohjaajantyöllisen kriisiytymisen, siihen saakka kunnes uusi toimintamuoto esityksen harjoitusvaiheessa nimeytyi yhteisöteatterilliseksi toiminnaksi Sofianlehdossa.
Työ pyrkii avaamaan miten ohjaajantyöllinen käsitys voi muuttua, kun teatteri-ilmaisun ohjaaja tarttuu uuteen työtapaan. Työssä tarkastellaan miten produktiota ohjatessaan teatteri -ilmaisun ohjaaja voi kriisiytymisen kautta syventää omaa ammatillista osaamista ja laajentaa ohjaajantyöllistä näkökulmaansa kohti yhteisötaiteellista suuntaa.
Opinnäytetyön alkupuolella avataan henkilökohtaisen taustan merkitystä myöhemmän vaiheen teatteri-identiteetin suunnan kehittymisessä, sekä kerrotaan miten Lotta Leppäkerttu on erilainen ohjaustyö, lähti etenemään yhteistyössä Mervi Suutarin kanssa. Työn keskikohdassa avataan miten esittävän taiteen opintojen vaikutus on avannut ohjaajantyöllistä käsitystä lastenteatterista ja yhteisöteatterista. Loppupuolella keskitytään avaamaan harjoitusvaiheen prosessien kehittymistä kohti yhteisöteatterillista suuntaa ja loppupäätelmissä pohditaan muutoksen tuomaa mahdollisuutta esityksen sisältöä syventävänä tekijänä.