CareMe - A Case Study of Interface Design Process of a Gamified System
Nylund, Saku (2015)
Nylund, Saku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319266
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319266
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyy CareMe nimisen koulutuspelin käyttöliittymän kehittämiseen. CareMe on sairaanhoitajille ja sairaanhoito-opiskelijoille suunnattu peli, jossa harjoitellaan sairaanhoidon teoriaa ja päätöksentekoa. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa kuva siitä, mitä käyttöliittymäsuunnittelu on ketterässä ohjelmistokehitysympäristössä ja minkälaisia työkaluja suunnittelussa voidaan hyödyntää. Opinnäytetyössä käsitellään yksi kehityssykli, missä käyttöliittymän yksittäisiä elementtejä suunnitellaan uusiksi niin, että ne palvelisivat paremmin käyttäjiä.
Kehitysprosessissa käytetään eri käytäntöjä muotoilututkimuksen, pelisuunnittelun ja käyttöliittymäsuunnittelun aloilta. Käsiteltävät ongelmat käyttöliittymässä määriteltiin käyttäjätutkimuksen avulla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin vapaamuotoisia ryhmäkeskusteluja ja käyttäjien ääneen ajattelua pelatessa. Nämä ilmenneet ongelmat pelin käyttöliittymässä ratkaistiin käyttäen kerättyä käyttäjätietoa, sekä hyödyntäen käyttöliittymäsuunnittelun ja pelillistämisen keinoja. Uudet käyttöliittymäelementit kuvitettiin piirustusohjelmistoilla.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on uusia graafisia elementtejä käyttöliittymään ja kuvat jotka kertovat sommittelun. Nämä elementit ja suunnitelmat vastaavat ongelmiin, joita nousi esiin käyttäjätutkimuksissa. Näiden uusien elementtien ja sommitelmien avulla ohjelmoija voi rakentaa ja realisoida käyttöliittymän.
Tässä opinnäytetyössä esitellyt käyttöliittymäratkaisut tullaan arvioimaan lopullisesti tulevissa käyttäjätutkimuksissa ja palautteessa ensimmäisiltä hoitoala pilottiasiakkailta.
Kehitysprosessissa käytetään eri käytäntöjä muotoilututkimuksen, pelisuunnittelun ja käyttöliittymäsuunnittelun aloilta. Käsiteltävät ongelmat käyttöliittymässä määriteltiin käyttäjätutkimuksen avulla. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin vapaamuotoisia ryhmäkeskusteluja ja käyttäjien ääneen ajattelua pelatessa. Nämä ilmenneet ongelmat pelin käyttöliittymässä ratkaistiin käyttäen kerättyä käyttäjätietoa, sekä hyödyntäen käyttöliittymäsuunnittelun ja pelillistämisen keinoja. Uudet käyttöliittymäelementit kuvitettiin piirustusohjelmistoilla.
Tämän opinnäytetyön lopputuloksena on uusia graafisia elementtejä käyttöliittymään ja kuvat jotka kertovat sommittelun. Nämä elementit ja suunnitelmat vastaavat ongelmiin, joita nousi esiin käyttäjätutkimuksissa. Näiden uusien elementtien ja sommitelmien avulla ohjelmoija voi rakentaa ja realisoida käyttöliittymän.
Tässä opinnäytetyössä esitellyt käyttöliittymäratkaisut tullaan arvioimaan lopullisesti tulevissa käyttäjätutkimuksissa ja palautteessa ensimmäisiltä hoitoala pilottiasiakkailta.