E-kirjamarkkinat Suomessa : Omakustanteisen e-kirjan julkaiseminen
Malmström, Noora (2015)
Malmström, Noora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419348
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419348
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pyrkii selvittämään, millaiset ovat e-kirjamarkkinat Suomessa. Tutustun sekä suomalaisiin että kansainvälisiin e-kirjoja myyviin verkkokauppoihin. Selitän miten tuoda omakustanteinen e-kirja myyntiin verkkokauppoihin. Selvitän suosituimmat verkkokaupat e-kirjoille sekä erityisesti e-sarjakuville Suomessa että kansainvälisillä markkinoilla. Sain tehtäväkseni suunnitella digitaalisen ja värillisen version jo olemassa olevasta mustavalkoisesta Humppaa tai Kuole! -sarjakuvasta animaattori ja sarjakuvataiteilija Tomi Riionheimolle. Pohdin, millainen formaatti on paras mahdollinen värilliselle e-sarjakuvalle. Keskityn erityisesti tarkastelemaan PDF ja EPUB julkaisumuotojen hyviä ja huonoja puolia. Tarkastelen hintaan vaikuttavista tekijöistä kuten arvonlisäverosta ja julkaisijan osuudesta tuotosta. Analysoin potentiaalisen kohderyhmän ja loppukäyttäjän e-sarjakuvakirjalle.
E-kirjamarkkinat ovat Suomessa vain 1 prosentin luokkaa. E-kirjan tuominen kansainvälisille markkinoille ei ole yksinkertaista. On hankittava yhdysvaltalainen verokortti (ITIN), todistettava asuinpaikkansa ja toimitettava Apostille-todistus eli virallinen kopio passista. ISBN-tunnus e-kirjalle on oltava myös ennen julkaisua. Suomalaisille markkinoille e-kirjan tuominen on helpompaa ja tapahtuu usein sähköpostin välityksellä.
Tulevaisuudessa laajat pilvipalvelut tulevat olemaan suositumpia ja lainattujen e-kirjojen suosio tulee kasvamaan. Opinnäytetyössä kävi ilmi, että e-kirja on järkevä tuoda sekä suomalaisille että kansainvälisille markkinoille erilaisten verkkokauppojen kautta, mutta usein unohtuu myös e-kirjan mainostaminen ja myyminen omilla nettisivuilla tai blogissa. Jokaisella on mahdollisuus julkaista ja saada tuottoa omasta e-kirjastaan.
E-kirjamarkkinat ovat Suomessa vain 1 prosentin luokkaa. E-kirjan tuominen kansainvälisille markkinoille ei ole yksinkertaista. On hankittava yhdysvaltalainen verokortti (ITIN), todistettava asuinpaikkansa ja toimitettava Apostille-todistus eli virallinen kopio passista. ISBN-tunnus e-kirjalle on oltava myös ennen julkaisua. Suomalaisille markkinoille e-kirjan tuominen on helpompaa ja tapahtuu usein sähköpostin välityksellä.
Tulevaisuudessa laajat pilvipalvelut tulevat olemaan suositumpia ja lainattujen e-kirjojen suosio tulee kasvamaan. Opinnäytetyössä kävi ilmi, että e-kirja on järkevä tuoda sekä suomalaisille että kansainvälisille markkinoille erilaisten verkkokauppojen kautta, mutta usein unohtuu myös e-kirjan mainostaminen ja myyminen omilla nettisivuilla tai blogissa. Jokaisella on mahdollisuus julkaista ja saada tuottoa omasta e-kirjastaan.