Tulevaisuuden myymälä- sekä verkkokauppa konseptien kehittäminen : - suomalaiselle muotialan pienyrittäjälle
Rahkola, Tiia (2015)
Rahkola, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419349
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toimii osana suurempaa kokonaisuutta, jossa luodaan Suomessa toimivalle muotialan pienyrittäjälle kokonaan uusi liiketoimintakonsepti. Konseptin luominen toteutetaan toimintatutkimuksellisena prosessina ja tämä opinnäytetyö linkittyy toimintatutkimuksen ensimmäisiin vaiheisiin kartoitukseen ja ideointiin.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen pääteemaan. Ensimmäisessä osiossa keskitymme tutkimaan millainen on muoti- ja muotikaupan alan sekä verkkokaupan nykytila Suomessa sekä millaisia mahdollisia kuluttajakäyttäytymisen muutoksia sekä innovaatiota on havaittavissa, jotka voisivat vaikuttaa muoti- ja muotikaupan alan sekä verkkokaupan kehitykseen. Toisessa osiossa lähdemme ideoimaan pienelle Suomessa toimivalle muotialan yritykselle raameja myymälä- sekä verkkokauppa konsepteihin ammentamalla inspiraatiota ensimmäisen osan lopputulemasta.
Tutkimuksesta tekee mielenkiintoisen sen kokonaisvaltaisuus, konkreettisuus ja pyrkimys luoda oikeita käyttökelpoisia työkaluja pienen Suomessa toimivan vaatesuunnittelijan kaupallisuuden kehittämiseen. Tutkimus aloitettiin kattavalla toimialan monitoroinnilla, johon aineistoa kerättiin muoti- ja kaupan alaa, verkkokauppaa sekä tulevaisuus- ja kuluttajatutkimusta käsittelevästä kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkojulkaisuista. Kerättyä aineistoa syvennettiin vielä kyselytutkimuksella sekä verkkokauppojen vertailuanalyysillä.
Tutkimus- ja kehitystyön lopputulemana luodaan kerätyn aineiston analysoinnin johtopäätöksenä tarinallistettu skenaario ”Kauppa 2025”. Tästä inspiroituneena kehitetään ideapankki ja raamit myymälä- ja verkkokauppa konsepteille, jotka sisältävät ehdotelmia uusista, innovatiivisista toimintatavoista, joilla voidaan lisätä Jaanahaaksiluoto - vaatemerkin myymälä- ja verkkokauppa konseptien kiinnostavuutta, elämyksellisyyttä ja kaupallisuutta. Liiketoimintakonseptin kehittäminen jatkuu opinnäytetyöstä syntyneiden ideoiden testaamisella, reflektoinnilla sekä edelleen kehittämisellä.
Opinnäytetyön luonne on avoin, pohtiva ja idealistinen.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen pääteemaan. Ensimmäisessä osiossa keskitymme tutkimaan millainen on muoti- ja muotikaupan alan sekä verkkokaupan nykytila Suomessa sekä millaisia mahdollisia kuluttajakäyttäytymisen muutoksia sekä innovaatiota on havaittavissa, jotka voisivat vaikuttaa muoti- ja muotikaupan alan sekä verkkokaupan kehitykseen. Toisessa osiossa lähdemme ideoimaan pienelle Suomessa toimivalle muotialan yritykselle raameja myymälä- sekä verkkokauppa konsepteihin ammentamalla inspiraatiota ensimmäisen osan lopputulemasta.
Tutkimuksesta tekee mielenkiintoisen sen kokonaisvaltaisuus, konkreettisuus ja pyrkimys luoda oikeita käyttökelpoisia työkaluja pienen Suomessa toimivan vaatesuunnittelijan kaupallisuuden kehittämiseen. Tutkimus aloitettiin kattavalla toimialan monitoroinnilla, johon aineistoa kerättiin muoti- ja kaupan alaa, verkkokauppaa sekä tulevaisuus- ja kuluttajatutkimusta käsittelevästä kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkojulkaisuista. Kerättyä aineistoa syvennettiin vielä kyselytutkimuksella sekä verkkokauppojen vertailuanalyysillä.
Tutkimus- ja kehitystyön lopputulemana luodaan kerätyn aineiston analysoinnin johtopäätöksenä tarinallistettu skenaario ”Kauppa 2025”. Tästä inspiroituneena kehitetään ideapankki ja raamit myymälä- ja verkkokauppa konsepteille, jotka sisältävät ehdotelmia uusista, innovatiivisista toimintatavoista, joilla voidaan lisätä Jaanahaaksiluoto - vaatemerkin myymälä- ja verkkokauppa konseptien kiinnostavuutta, elämyksellisyyttä ja kaupallisuutta. Liiketoimintakonseptin kehittäminen jatkuu opinnäytetyöstä syntyneiden ideoiden testaamisella, reflektoinnilla sekä edelleen kehittämisellä.
Opinnäytetyön luonne on avoin, pohtiva ja idealistinen.