Monialustainen-laivanupotuspeli
Lod, Henry (2015)
Lod, Henry
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419484
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli kehittää Monialustainen-laivanupotuspeli, jota voidaan pelata Android-puhelimella ja tietokoneella. Lisäksi työntekijä halusi oppia tuntemaan paremmin Monialustainen-ympäristön ja sen haasteet.
Insinöörityössä toteutettiin toimiva peli. Tarvittavat sovellukset tehtiin Netbeans- ja Eclipse Java – sovelluksilla. Yhteyden luontiin käytettiin Socket-rajapintaa. Pelissä pelaajat luovat yksilölliset pelitilit PHP-sivujen kautta. Sivuilla pelaajat voivat nähdä listan parhaista pelaajista ja vaihtaa oman pelitilinsä salasanan.
Tässä insinöörityössä käydään läpi, miten ympäristö toteutettiin, mitä osia siihen tarvittiin ja miten eri laitteet saatiin toimimaan yhdessä. Lisäksi työssä esitellään lyhyesti käytetyn ohjelmaympäristön ominaisuuksia yleisesti.
Monialustainen ympäristö on järjestelmäriippumaton ympäristö missä ohjelma voi toimia erilaisten laitteiden kanssa yhdessä. Esimerkiksi sovellus voisi toimia puhelimien ja tietokoneiden välillä.
Monialustainen osoittautui mielenkiintoiseksi ja haastavaksi ohjelmistoympäristöksi, minkä takia projektissa otettiin huomioon jatkokehitysmahdollisuudet. Tietokanta ja ohjelmaympäristö on tehty niin, että sinne voidaan jatkossa lisätä myös muita pelejä.
Insinöörityössä toteutettiin toimiva peli. Tarvittavat sovellukset tehtiin Netbeans- ja Eclipse Java – sovelluksilla. Yhteyden luontiin käytettiin Socket-rajapintaa. Pelissä pelaajat luovat yksilölliset pelitilit PHP-sivujen kautta. Sivuilla pelaajat voivat nähdä listan parhaista pelaajista ja vaihtaa oman pelitilinsä salasanan.
Tässä insinöörityössä käydään läpi, miten ympäristö toteutettiin, mitä osia siihen tarvittiin ja miten eri laitteet saatiin toimimaan yhdessä. Lisäksi työssä esitellään lyhyesti käytetyn ohjelmaympäristön ominaisuuksia yleisesti.
Monialustainen ympäristö on järjestelmäriippumaton ympäristö missä ohjelma voi toimia erilaisten laitteiden kanssa yhdessä. Esimerkiksi sovellus voisi toimia puhelimien ja tietokoneiden välillä.
Monialustainen osoittautui mielenkiintoiseksi ja haastavaksi ohjelmistoympäristöksi, minkä takia projektissa otettiin huomioon jatkokehitysmahdollisuudet. Tietokanta ja ohjelmaympäristö on tehty niin, että sinne voidaan jatkossa lisätä myös muita pelejä.