Vireyttävä esiintymisjännitys : Jännittäminen työvälineeksi esiintymiseen ja itsetuntemukseen
Siekkinen, Katriina (2015)
Siekkinen, Katriina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419512
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419512
Tiivistelmä
Työn päätarkoituksena oli etsiä sopivia harjoituksia, joiden avulla muusikko tai musiikin harrastaja voi työstää jännityksen tunnettaan sellaiseen suuntaan, jossa tunne ilmenee vireyttävänä, keskittymistä lisäävänä ja suoritusta parantavana. Lisäksi tavoitteena oli kirjallisuuden avulla selvittää mistä esiintymisjännitys johtuu, ja kuinka ilmenee vireyttävä esiintymisjännitys.
Työtapoja olivat kirjallisuuskatsaus, haastattelu ja arvioiva tutkimus. Ajatuksena oli käydä läpi tarvittavissa määrin asiaan liittyvää tutkittua tietoa, ja koota yhteen mahdollisimman monta valmista harjoitusta alan kirjallisuudesta. Käytin hyödyksi harjoitusten käyttökelpoisuuden arvioinnissa omaa kokemustietoani esiintyjänä ja musiikin opettajana. Harjoitukset ja teoria jaettiin sen mukaan keskityttiinkö niissä ajatuksiin, hengitykseen vai kehon kanssa työskentelemiseen. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman paljon eri tyyppisiä harjoituksia.
Harjoituksia työssä on yhteensä 36 kappaletta. Harjoituksista 15 on ajatteluun ja käsityksiin liittyviä, 11 hengitykseen liittyviä ja 10 kehoa työvälineenä hyödyntäviä. Suurin osa harjoituksista on löytynyt kirjallisuudesta. Kolme harjoitusta olen kehittänyt itse aiheeseen liittyvän tiedon pohjalta. Kaikista kolmesta harjoittelun osa-alueesta löytyy harjoituksia rentoutumisen, läsnä olemisen ja keskittymisen harjoitteluun. Ajatuksiin liittyen löysin lisäksi harjoituksia omien esiintymiseen liittyvien ajatusten työstämiseen, turvallisuuden tunteen lisäämiseen sekä erilaisten positiivisten mielentilojen vahvistamiseen neurologisesti ajatusten avulla. Hengitysharjoitusten puolelta löytyy lisäksi harjoituksia hengityksen havainnointiin sekä hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen, ja kehollisten harjoitusten puolelta löytyy lisäksi harjoituksia statusilmaisun hyödyntämiseen voimavarana sekä kehotuntemuksen lisäämiseen.
Osa harjoituksista soveltuu tehtäväksi lähinnä juuri ennen esiintymistilannetta, osaa on hyvä tehdä hyvissä ajoin ennen esiintymistä, ja osa soveltuu tehtäväksi kumpaankin tilanteeseen. Harjoitukset ohjaavat kukin omalta osaltaan siihen, että muusikon olisi mahdollisimman helppoa esiintymistilanteessa keskittyä esittämäänsä musiikkiin jännitysoireiden sijaan. Kaikille sopivaa ohjeistoa tehtävistä harjoituksista ja niiden järjestyksistä on mahdotonta antaa, koska eri ihmisiä auttavat eri elämäntilanteissa eri harjoitukset.
Esiintyjäksi voi oppia harjoittelemalla, ja harjoituksia löytyy monelle erilaiselle esiintyjälle moneen erilaiseen esiintymis- ja elämäntilanteeseen. Kokeilemalla löytää itselle sopivat, tehokkaimmin päämäärää kohti ohjaavat harjoitukset.
Työtapoja olivat kirjallisuuskatsaus, haastattelu ja arvioiva tutkimus. Ajatuksena oli käydä läpi tarvittavissa määrin asiaan liittyvää tutkittua tietoa, ja koota yhteen mahdollisimman monta valmista harjoitusta alan kirjallisuudesta. Käytin hyödyksi harjoitusten käyttökelpoisuuden arvioinnissa omaa kokemustietoani esiintyjänä ja musiikin opettajana. Harjoitukset ja teoria jaettiin sen mukaan keskityttiinkö niissä ajatuksiin, hengitykseen vai kehon kanssa työskentelemiseen. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman paljon eri tyyppisiä harjoituksia.
Harjoituksia työssä on yhteensä 36 kappaletta. Harjoituksista 15 on ajatteluun ja käsityksiin liittyviä, 11 hengitykseen liittyviä ja 10 kehoa työvälineenä hyödyntäviä. Suurin osa harjoituksista on löytynyt kirjallisuudesta. Kolme harjoitusta olen kehittänyt itse aiheeseen liittyvän tiedon pohjalta. Kaikista kolmesta harjoittelun osa-alueesta löytyy harjoituksia rentoutumisen, läsnä olemisen ja keskittymisen harjoitteluun. Ajatuksiin liittyen löysin lisäksi harjoituksia omien esiintymiseen liittyvien ajatusten työstämiseen, turvallisuuden tunteen lisäämiseen sekä erilaisten positiivisten mielentilojen vahvistamiseen neurologisesti ajatusten avulla. Hengitysharjoitusten puolelta löytyy lisäksi harjoituksia hengityksen havainnointiin sekä hengityksen ja liikkeen yhdistämiseen, ja kehollisten harjoitusten puolelta löytyy lisäksi harjoituksia statusilmaisun hyödyntämiseen voimavarana sekä kehotuntemuksen lisäämiseen.
Osa harjoituksista soveltuu tehtäväksi lähinnä juuri ennen esiintymistilannetta, osaa on hyvä tehdä hyvissä ajoin ennen esiintymistä, ja osa soveltuu tehtäväksi kumpaankin tilanteeseen. Harjoitukset ohjaavat kukin omalta osaltaan siihen, että muusikon olisi mahdollisimman helppoa esiintymistilanteessa keskittyä esittämäänsä musiikkiin jännitysoireiden sijaan. Kaikille sopivaa ohjeistoa tehtävistä harjoituksista ja niiden järjestyksistä on mahdotonta antaa, koska eri ihmisiä auttavat eri elämäntilanteissa eri harjoitukset.
Esiintyjäksi voi oppia harjoittelemalla, ja harjoituksia löytyy monelle erilaiselle esiintyjälle moneen erilaiseen esiintymis- ja elämäntilanteeseen. Kokeilemalla löytää itselle sopivat, tehokkaimmin päämäärää kohti ohjaavat harjoitukset.