Tapahtuman kehittäminen : Case Vaasan Liikekeskusta ry
Markkula, Janni (2015)
Markkula, Janni
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719723
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Vaasan Liikekeskusta ry:lle. Yhdistys ajaa Vaasan keskustan liikkeiden etuja ja elävöittää keskustaa muun muassa järjestämällä tapahtumia. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka Vaasa City Storm -hintakampanjaa voidaan tulevaisuudessa kehittää vastaamaan tapahtumaan osallistuvien liikkeiden tarpeita. Tutkimuksessa selvitettiin osaongelmina myös tyytyväisyyttä yhdistyksen toimintaan, yhdistyksen mainetta sekä jäsenten päätöksentekoon vaikuttavia seikkoja. Teoreettinen viitekehys rakentui seuraavien pääaiheiden ympärille: B-to-b asiakassuhteet, koettu palvelun laatu b-to-b suhteissa, laajennetun palvelutarjooman johtaminen ja organisaation maine. Kaikkia teorioita tarkisteltiin b-to-b näkökulmasta. Tutkimus tehtiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja tiedonkeruumenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu teemahaastattelu. Tutkimukseen on haastateltu 16 Vaasan ydinkeskustan yritysten edustajaa. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että yhdistys koetaan tällä hetkellä melko tuntemattomaksi. Lisäksi Vaasa City Storm -hintakampanjan markkinointi koettiin hieman tehottomaksi. Haastateltavat olivat tyytyväisiä erityisesti yhteydenpidon toimivuuteen yrityksensä ja Liikekeskustan välillä. Vaasa City Storm -tapahtuma koettiin hieman hiipuneeksi, mutta tarpeelliseksi tapahtumaksi Vaasan keskustassa. Erityisesti oheistapahtumat koettiin hyviksi ja niiden toivottiin tulevaisuudessa jatkuvan ja kehittyvän. Yritykset toivoivat tapahtuman tuovan erityisesti myyntiä, lisää asiakkaita, uusia asiakkaita sekä näkyvyyttä. Suurin osa liikkeistä kuitenkin koki, ettei toivottuja tavoitteita onnistuttu saavuttamaan. Tulosten perusteella yhdistyksen on tärkeä kehittää Vaasa City Storm -tapahtumaa entistä paremmaksi, jotta tapahtuman suosio ei laskisi lisää. Erityisesti tapahtuman sisältöön ja sen markkinointiin tulee kiinnittää huomiota. Tulokset havainnollistivat myös, että yrityksen kuuluminen ketjuun vaikuttaa päätöksentekoon sekä liikkeen tarjouksiin. Tulosten perusteella erityisesti kivijalkaliikkeet ovat tarkkoja tapahtuman tuomista hyödyistä, sillä he maksavat osallistumismaksua yhdistykselle.