Business Blog as a Marketing Communication Tool : A Marketer’s Guide to Blogging
Stenius, Tuija (2015)
Stenius, Tuija
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on kuvata mikä tekee bloggaamisesta arvokkaan työkalun markkinointiviestintään. Tarkoitus on myös määritellä hyvän yritysblogin ominaisuudet. Aluksi käsitellään teoriaa, jonka jälkeen esitetään bloggausohje.
Teoriaa kerättiin lukuisista kirja- ja internetlähteistä. Teoriapohja alkaa markkinoinnin kuvauksella yleisesti. Sen jälkeen käsitellään holistisen markkinoinnin määritelmä, jonka jälkeen siirrytään markkinointiviestintään. Viestinnän välineet ja strategia esitellään, minkä jälkeen käsitellään tarkemmin bloggaamista markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Bloggausoheen pohjalla on sekä markkinoinnin teoriaa, että kirjoittajan omia kokemuksia blogeista. Bloggausohjetta voi hyödyntää yritys, joka haluaisi aloittaa yritysbloggaamisen, mutta on epävarma siitä, miten se tulisi toteuttaa. Internetsivun rakentamisen tekniikkaa ei käsitellä tässä työssä, eikä myöskään blogipohjia, koska ne liittyvät enemmän henkilökohtaiseen bloggaamiseen eivätkä yritysbloggaamiseen.
Johtopäätös on, että blogi voi olla hyvin tehokas markkinointiviestinnän väline jos se toteutetaan huolellisesti. Integroidun markkinointiviestinnän periaatteet tulisi ottaa huomioon, ja yritysblogin tulisi olla markkinointiviestinnän strategian ytimessä. Blogin tulisi olla korkealaatuinen, sisältöä tulisi tuottaa säännöllisesti, ja kirjoittajan persoonallisuus saa näkyä.
Teoriaa kerättiin lukuisista kirja- ja internetlähteistä. Teoriapohja alkaa markkinoinnin kuvauksella yleisesti. Sen jälkeen käsitellään holistisen markkinoinnin määritelmä, jonka jälkeen siirrytään markkinointiviestintään. Viestinnän välineet ja strategia esitellään, minkä jälkeen käsitellään tarkemmin bloggaamista markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Bloggausoheen pohjalla on sekä markkinoinnin teoriaa, että kirjoittajan omia kokemuksia blogeista. Bloggausohjetta voi hyödyntää yritys, joka haluaisi aloittaa yritysbloggaamisen, mutta on epävarma siitä, miten se tulisi toteuttaa. Internetsivun rakentamisen tekniikkaa ei käsitellä tässä työssä, eikä myöskään blogipohjia, koska ne liittyvät enemmän henkilökohtaiseen bloggaamiseen eivätkä yritysbloggaamiseen.
Johtopäätös on, että blogi voi olla hyvin tehokas markkinointiviestinnän väline jos se toteutetaan huolellisesti. Integroidun markkinointiviestinnän periaatteet tulisi ottaa huomioon, ja yritysblogin tulisi olla markkinointiviestinnän strategian ytimessä. Blogin tulisi olla korkealaatuinen, sisältöä tulisi tuottaa säännöllisesti, ja kirjoittajan persoonallisuus saa näkyä.