Yrityksen Talousprosessit : Case Health ProPeli
Illikainen, Sami (2015)
Illikainen, Sami
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819909
Tiivistelmä
Yhä suurempi osa teollisuusmaiden ihmisistä saavuttaa eläkeiän minkä myötä valtioiden terveydenhuollon kustannukset kasvavat jatkuvasti. Tästä syystä on syntynyt maailmanlaajuinen kysyntä kustannustehokkaille keinoille terveydenhuollon tarjoamiseen. Mobiililaitteiden sekä muiden elektronisten tarvikkeiden hyväksikäyttö on yksi tällainen keino, jota voidaan käyttää niin kotona kuin myös yrityksissä. Suomessa on jo pitkään ollut osaavaa kansaa, kun mietitään pelien tekemistä. Sama asia pätee terveysteknologiaan. Skene – Games Refueled sekä Health ProPeli – hankkeet ovat hyviä esimerkkejä näiden kahden sektorin yhdistämisestä. Skene – Games Refueled on Tekesin kehittämä ja osittain rahoittama hanke. Tämän hankkeen tavoitteena on vahvistaa Suomen maailmanlaajuista asemaa peli- ja viihdeteollisuudessa. Health ProPeli – hanke puolestaan tutkii ja pyrkii löytämään erilaisia pelillisiä menetelmiä, joita voitaisiin yhdistää hyvinvointi- ja terveyspalveluihin. Em. hankkeessa toimiva Savonia-ammattikorkeakoulu on opinnäytetyön toimeksiantaja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Case Yrityksen toimialaa, talousprosesseja sekä hinnoitella yrityksen tuotteita. Case Yritys on kuvitteellinen yritys, joka kehittäisi mobiiliapplikaatioita sekä pc-pelialustoja ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Idea tällaisesta yrityksestä nousi esiin Health ProPeli – hankkeessa. Tutkimusta suoritettiin alalla toimivien yritysten tilinpäätösten sekä muun saatavilla olevan informaation avulla.
Case Yrityksen tuoteideat ovat tulleet esille Health ProPeli – hankkeen workshopeissa. Tuotteiden hinnoittelussa otettiin huomioon erilaisia muuttujia, kuten yrityksen menojen muutokset tai yrityksen käyttäessä erilaisia liiketoimintamalleja tuotteissaan. Yrityksen rahaprosesseissa erityistä huomiota on pyritty kiinnittämään henkilöstö- sekä markkinointikuluihin. Näihin kuluihin on keskitytty siitä syystä, että henkilöstökulut ovat yksi Case Yrityksen suurimmista kulueristä, kun taas markkinointikulut ovat yksi tärkeimmistä kulueristä joihin on syytä panostaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Case Yrityksen toimialaa, talousprosesseja sekä hinnoitella yrityksen tuotteita. Case Yritys on kuvitteellinen yritys, joka kehittäisi mobiiliapplikaatioita sekä pc-pelialustoja ihmisten hyvinvoinnin edistämiseksi. Idea tällaisesta yrityksestä nousi esiin Health ProPeli – hankkeessa. Tutkimusta suoritettiin alalla toimivien yritysten tilinpäätösten sekä muun saatavilla olevan informaation avulla.
Case Yrityksen tuoteideat ovat tulleet esille Health ProPeli – hankkeen workshopeissa. Tuotteiden hinnoittelussa otettiin huomioon erilaisia muuttujia, kuten yrityksen menojen muutokset tai yrityksen käyttäessä erilaisia liiketoimintamalleja tuotteissaan. Yrityksen rahaprosesseissa erityistä huomiota on pyritty kiinnittämään henkilöstö- sekä markkinointikuluihin. Näihin kuluihin on keskitytty siitä syystä, että henkilöstökulut ovat yksi Case Yrityksen suurimmista kulueristä, kun taas markkinointikulut ovat yksi tärkeimmistä kulueristä joihin on syytä panostaa.