Lukioikäisten nuorten seksuaaliterveys ja siihen liittyvä tiedon sekä tuen tarve
Raninen, Janna; Rauhala, Hanna (2015)
Raninen, Janna
Rauhala, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819943
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819943
Tiivistelmä
Nuorten seksuaaliterveys on monimuotoista ja se koostuu monista eri osa-alueista kuten seksuaalisuuden kehittymi-sestä, murrosiästä, seksuaalitoiminnoista ja seurustelusta sekä monista muista teemoista. Seksuaaliterveys on mer-kittävä osa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä ja seksuaalisuuden kehittyminen nuoruudessa on tärkeä vaihe kohti aikuisuutta.
Lukiossa seksuaalikasvatusta on enää hyvin vähän, vaikka juuri kyseisen ikäiset nuoret useimmiten aloittavat esi-merkiksi seksuaaliset kokeilut ja tarvitsisivat sen vuoksi eniten tukea. Nuorten tiedon ja tuen tarvetta on tutkittu lähinnä oikein - väärin - väittämien avulla huomioimatta juurikaan nuorten omaa mielipidettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukioikäisten nuorten omia näkökulmia seksuaaliterveyden fyysiseltä, emotionaaliselta, psyykkiseltä ja sosiaaliselta osa-alueelta. Lisäksi haluttiin selvittää millaista tukea nuoret siihen liittyen tarvitsevat. Tarkoituksena oli tutkia nimenomaan nuorten omia mielipiteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli ensisijaisesti saada tutkimuksesta yhteistyökumppanille tuoretta tietoa, jota yhteistyökumppani voisi hyödyntää seksuaalikasvatuksen suunnittelussa sekä tukitoimien järjestämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä tammikuussa 2015. Tutkimus toteutettiin lukiossa, jonka opiskelijat toimivat tiedonantajina (n=249). Aineisto analysoitiin SPSS 2014 -ohjelmalla kevään 2015 aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten näkemykset omasta tietämyksestään vaihtelivat paljon eri osa-alueilla. Joissain kysymyksissä näkyi sukupuolten väliset erot. Erilaista seksuaalikäyttäytymistä toisen ihmisen kanssa oli ollut noin puolella vastaajista. Tutkimuksessa selvitettiin myös seksielämän aloitusikää ja seksuaalitoimintoihin vaikuttavia tekijöitä. Lukiolaisten tiedon ja tuen tarpeissa oli myös jonkin verran vaihtelevuutta, mutta pääosin nuoret kokivat tietonsa hyviksi. Eniten tiedettiin esimerkiksi seksuaalisuuden kehittymisestä, ehkäisymenetelmistä ja murrosiästä, mutta näissäkin ilmeni eroja sukupuolten välillä. Selkeästi vähiten tiedettiin esimerkiksi paikallisista seksuaaliterveyspalveluista ja kulttuurisista eroista seksuaaliterveydessä. Eniten vastaajat haluaisivat lisää oppitunteja, oppaita tai lehtisiä ja ulkopuolisia tiedonvälittäjiä.
Tulosten perusteella olisi tärkeää suunnitella seksuaalikasvatusta nuorille, jolloin he saavat oman äänensä kuuluviin ja ovat näin ollen vastaanottavaisempia uudelle tiedolle. Yhteistyökumppanilukio sai tuloksista tietoa, jonka pohjalta suunnitelmia on hyvä rakentaa. Nuorten vastausten perusteella voitaisiin suunnitella esimerkiksi kätilötyön kehittämistehtävän toteuttamista. Tämän opinnäytetyön koko prosessi on auttanut tekijöitään tulemaan päteviksi seksuaali- ja lisääntymisterveyden ammattilaisiksi ainakin tämän ikäisten nuorten kohdalla. Kätilön on tärkeää tuntea eri-ikäisten ihmisten seksuaaliterveyden ominaispiirteitä, jotta heidät osaa kohdata käytännön työssä yksilöllisesti.
Lukiossa seksuaalikasvatusta on enää hyvin vähän, vaikka juuri kyseisen ikäiset nuoret useimmiten aloittavat esi-merkiksi seksuaaliset kokeilut ja tarvitsisivat sen vuoksi eniten tukea. Nuorten tiedon ja tuen tarvetta on tutkittu lähinnä oikein - väärin - väittämien avulla huomioimatta juurikaan nuorten omaa mielipidettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata lukioikäisten nuorten omia näkökulmia seksuaaliterveyden fyysiseltä, emotionaaliselta, psyykkiseltä ja sosiaaliselta osa-alueelta. Lisäksi haluttiin selvittää millaista tukea nuoret siihen liittyen tarvitsevat. Tarkoituksena oli tutkia nimenomaan nuorten omia mielipiteitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli ensisijaisesti saada tutkimuksesta yhteistyökumppanille tuoretta tietoa, jota yhteistyökumppani voisi hyödyntää seksuaalikasvatuksen suunnittelussa sekä tukitoimien järjestämisessä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuskyselynä tammikuussa 2015. Tutkimus toteutettiin lukiossa, jonka opiskelijat toimivat tiedonantajina (n=249). Aineisto analysoitiin SPSS 2014 -ohjelmalla kevään 2015 aikana.
Tutkimuksessa selvisi, että nuorten näkemykset omasta tietämyksestään vaihtelivat paljon eri osa-alueilla. Joissain kysymyksissä näkyi sukupuolten väliset erot. Erilaista seksuaalikäyttäytymistä toisen ihmisen kanssa oli ollut noin puolella vastaajista. Tutkimuksessa selvitettiin myös seksielämän aloitusikää ja seksuaalitoimintoihin vaikuttavia tekijöitä. Lukiolaisten tiedon ja tuen tarpeissa oli myös jonkin verran vaihtelevuutta, mutta pääosin nuoret kokivat tietonsa hyviksi. Eniten tiedettiin esimerkiksi seksuaalisuuden kehittymisestä, ehkäisymenetelmistä ja murrosiästä, mutta näissäkin ilmeni eroja sukupuolten välillä. Selkeästi vähiten tiedettiin esimerkiksi paikallisista seksuaaliterveyspalveluista ja kulttuurisista eroista seksuaaliterveydessä. Eniten vastaajat haluaisivat lisää oppitunteja, oppaita tai lehtisiä ja ulkopuolisia tiedonvälittäjiä.
Tulosten perusteella olisi tärkeää suunnitella seksuaalikasvatusta nuorille, jolloin he saavat oman äänensä kuuluviin ja ovat näin ollen vastaanottavaisempia uudelle tiedolle. Yhteistyökumppanilukio sai tuloksista tietoa, jonka pohjalta suunnitelmia on hyvä rakentaa. Nuorten vastausten perusteella voitaisiin suunnitella esimerkiksi kätilötyön kehittämistehtävän toteuttamista. Tämän opinnäytetyön koko prosessi on auttanut tekijöitään tulemaan päteviksi seksuaali- ja lisääntymisterveyden ammattilaisiksi ainakin tämän ikäisten nuorten kohdalla. Kätilön on tärkeää tuntea eri-ikäisten ihmisten seksuaaliterveyden ominaispiirteitä, jotta heidät osaa kohdata käytännön työssä yksilöllisesti.