Asiakkuuksien hallinta : teoriasta toteutukseen
Torvinen, Jani (2015)
Torvinen, Jani
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819917
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819917
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajalleni pohja CRM-järjestelmälle, joka keskittyy erityisesti yritysasiakkaisiin. Toimeksiantajani on viime vuosien aikana pyrkinyt kehittämään yritysasiakkaisiin kohdistuvaa markkinointia ja palvelua ja tämä opinnäytetyö on osa kyseistä toimintasuuntaa. Toteutin järjestelmän suunnittelun Excelillä ja varsinaisen pohjan tein Access -ohjelmalla. Päädyin Microsoftin ohjelmistoihin niiden edullisen hinnan sekä helppokäyttöisyyden vuoksi. Koen myös, että jos varsinainen järjestelmä otetaan tulevaisuudessa käyttöön, on sen opettaminen henkilöstölle helpompaa, sillä henkilöstö on jo ennestään käyttänyt kattavasti erilaisia Microsoft Office -ohjelmia.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee asiakkuuksien hallintaa, joka on merkittävä osa nykypäivän liiketoimintaa sekä markkinoinnillisesti että asiakaspalvelullisesti. Työstä selviää myös CRM-järjestelmiä koskevaa perustietoa sekä perustelut sille, miksi päätin lähteä kehittämään järjestelmän pohjaa itse. Johtopäätöksenä työni lopuksi totesin, että valmistelemani pohja on jatkokehityksen ja testauksen jälkeen toimiva myynnin apuväline päivittäiseen käyttöön. Pohja vaatii kuitenkin vielä toimivat yhteydet toimeksiantajalla jo käytössä oleviin sovelluksiin ja se täytyy testata hyvin ennen varsinaista käyttöönottoa, jotta mahdolliset toiminnalliset ongelmat ehditään huomata ja korjata. Tekemäni työn pohjalta toimeksiantajallani on hyvä jatkaa kohti tehokasta ja nykyaikaista asiakkuuksien hallintaa.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee asiakkuuksien hallintaa, joka on merkittävä osa nykypäivän liiketoimintaa sekä markkinoinnillisesti että asiakaspalvelullisesti. Työstä selviää myös CRM-järjestelmiä koskevaa perustietoa sekä perustelut sille, miksi päätin lähteä kehittämään järjestelmän pohjaa itse. Johtopäätöksenä työni lopuksi totesin, että valmistelemani pohja on jatkokehityksen ja testauksen jälkeen toimiva myynnin apuväline päivittäiseen käyttöön. Pohja vaatii kuitenkin vielä toimivat yhteydet toimeksiantajalla jo käytössä oleviin sovelluksiin ja se täytyy testata hyvin ennen varsinaista käyttöönottoa, jotta mahdolliset toiminnalliset ongelmat ehditään huomata ja korjata. Tekemäni työn pohjalta toimeksiantajallani on hyvä jatkaa kohti tehokasta ja nykyaikaista asiakkuuksien hallintaa.