Niin paljon biisejä, niin vähän aikaa : Freelance-muusikon opas ohjelmistojen ulkoa muistamiseen
Virta, Aki (2015)
Virta, Aki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020149
Tiivistelmä
Työni tarkoituksena on esitellä kehittämäni metodi suurien kappalemäärien muistiin painamiseen ja näin tarjota muille pop/jazz-muusikoille uusia ajatuksia ohjelmistojen kokonaisvaltaisesta hallinnasta. Kuinka voi oppia suuren määrän kappaleita nopeasti laadusta tinkimättä? Mikä on nopeita ratkaisuja tehtäessä muusikolle kaikkein olennaisinta sisäistettävää musiikillisesta informaatiosta? Omien kokemusteni perusteella voin väittää kappaleen rakenteellisen hallinnan priorisoimisen olevan tehokkain lähestymistapa näissä tilanteissa.
Pohjustan työni perehtymällä hieman psykologiaan. On tärkeää ymmärtää ihmisen kykyä aistia asioita, muodostaa havaintoja ja muistaa opittua tietoa. Sen jälkeen tutkin itse työelämässä kehittämääni harjoittelumetodia. Selitän eri vaiheet ja niiden merkityksen yksityiskohtaisesti, ja havainnollistan metodin käyttöä esimerkkikappaleiden avulla. Lopuksi tarjoan huomioita tavanomaisimpien pienyhtyeinstrumenttien näkökulmasta sekä metodin sovellusmahdollisuuksista erilaisiin tilanteisiin. Oletan, että rakennekeskeinen kappaleiden opettelu voisi tarjota monille muusikoille uuden näkökulman harjoitteluun ja auttaa heitä useissa erilaisissa työelämän tilanteissa.
Tutkiessani kehittämääni metodia ohjelmistojen opetteluun havaitsin sen selkeäksi ja johdonmukaiseksi työtavaksi. Psykologiaan tutustumalla löysin paljon perusteluja tapojeni toimivuudelle ja sain myös tukea olettamukselleni siitä, että metodini pitäisi olla siirrettävissä erilaisilla kognitiivisilla taidoilla oppivien käyttöön. Tätä tukivat sekä musiikkipsykologiset selitykset kuullun informaation hahmottamisesta että eri aistijärjestelmien yhdistäminen harjoittelussani. Musiikillisten opintojen tarjoamien taitojen rooli osoittautui vielä tärkeämmäksi kuin olin odottanut, mutta samalla oma metodini tuntui osoittautuvan ”puuttuvaksi linkiksi” näiden taitojen mahdollisimman tehokkaalle siirtämiselle yleisiin työelämän tilanteisiin. Opin uusia puolia ajankäytön jakamisesta harjoittelun eri osa-alueille ja sain muistutuksen kertauksen tärkeydestä. Ymmärsin rakennekeskeisen harjoittelun olevan musikaalinen lähestymistapa myös vähemmän haastavissa tilanteissa, jolloin yksittäisen kappaleen kanssa on mahdollista käyttää enemmän harjoitteluaikaa.
Kaikin puolin työn tekeminen tuotti positiivisia tuloksia ja osoittautui vielä inspiroivammaksi kuin olin odottanut herättäen samalla uusia kysymyksiä oman lähestymistapani suorasta siirtämismahdollisuudesta muiden käyttöön.
Pohjustan työni perehtymällä hieman psykologiaan. On tärkeää ymmärtää ihmisen kykyä aistia asioita, muodostaa havaintoja ja muistaa opittua tietoa. Sen jälkeen tutkin itse työelämässä kehittämääni harjoittelumetodia. Selitän eri vaiheet ja niiden merkityksen yksityiskohtaisesti, ja havainnollistan metodin käyttöä esimerkkikappaleiden avulla. Lopuksi tarjoan huomioita tavanomaisimpien pienyhtyeinstrumenttien näkökulmasta sekä metodin sovellusmahdollisuuksista erilaisiin tilanteisiin. Oletan, että rakennekeskeinen kappaleiden opettelu voisi tarjota monille muusikoille uuden näkökulman harjoitteluun ja auttaa heitä useissa erilaisissa työelämän tilanteissa.
Tutkiessani kehittämääni metodia ohjelmistojen opetteluun havaitsin sen selkeäksi ja johdonmukaiseksi työtavaksi. Psykologiaan tutustumalla löysin paljon perusteluja tapojeni toimivuudelle ja sain myös tukea olettamukselleni siitä, että metodini pitäisi olla siirrettävissä erilaisilla kognitiivisilla taidoilla oppivien käyttöön. Tätä tukivat sekä musiikkipsykologiset selitykset kuullun informaation hahmottamisesta että eri aistijärjestelmien yhdistäminen harjoittelussani. Musiikillisten opintojen tarjoamien taitojen rooli osoittautui vielä tärkeämmäksi kuin olin odottanut, mutta samalla oma metodini tuntui osoittautuvan ”puuttuvaksi linkiksi” näiden taitojen mahdollisimman tehokkaalle siirtämiselle yleisiin työelämän tilanteisiin. Opin uusia puolia ajankäytön jakamisesta harjoittelun eri osa-alueille ja sain muistutuksen kertauksen tärkeydestä. Ymmärsin rakennekeskeisen harjoittelun olevan musikaalinen lähestymistapa myös vähemmän haastavissa tilanteissa, jolloin yksittäisen kappaleen kanssa on mahdollista käyttää enemmän harjoitteluaikaa.
Kaikin puolin työn tekeminen tuotti positiivisia tuloksia ja osoittautui vielä inspiroivammaksi kuin olin odottanut herättäen samalla uusia kysymyksiä oman lähestymistapani suorasta siirtämismahdollisuudesta muiden käyttöön.