Vääräkätinen instrumentti apuna kitaransoiton opettajalle alkeispedagogiikassa
Yrjölä, Lauri (2015)
Yrjölä, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020157
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään alkeispedagogiikan haasteita opettajan näkökulmasta. Työssä tarkastellaan, kuinka vaikeaa itse pitkään soittaneen opettajan on muistaa soittoharrastuksen alkuvaiheen haasteita. Työssä analysoidaan alkeisoppaita ja online-videoita ja haastetaan niiden tapaa kuvata ja lähestyä vasta-alkajan haasteita. Videoitu oppitunti vasenkätisestä soitosta toimii konkreettisena esimerkkinä, kuinka vaikeaa ammattisoittajalle on soittaa vääräkätisesti. Juha Björnisen haastattelu antaa taustaa siihen, mitä muuta myös toisen puoleisen soittamisen harjoittelu voi tarjota soittajalle. Työssä ei niinkään ehdoteta uusia alkeisharjoituksia kuin rohkaistaan käyttämään enemmän aikaa jo olemassa oleviin harjoituksiin. Ehkä niitäkin voi vielä hieman yksinkertaistaa tai ainakin keskittyä tiiviimmin vain yhteen asiaan kerrallaan.
Olen itse oikeakätinen kitaristi ja opetellut soittamaan myös vasenkätisesti vuodesta 2014 lähtien. Opinnäytetyössä peilataan omia kokemuksiani sekä itse itseni opettajana että vasta-alkajana. Työssä kuvaillaan kohtaamiani motorisia haasteita, kun minulla on musiikillinen osaaminen olemassa, mutta sormeni eivät tottele käskyjäni.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi enemmänkin kokeilunarvoisia ehdotuksia ja kysymyksiä kuin valmiita ratkaisuja. Tosin vaikuttaa selvästi siltä, että aika on kullannut muistot ammattisoittajalta ja kokeillessaan soitinta vääräkätisesti, hän saattaa silminnähden yllättyä sen vaikeudesta. Myös opetusmateriaaleissa voisi yksityiskohtaisemmin kuvata aloittelijan haasteita ja rohkaista vasta-alkajaa entistäkin enemmän. Alussa kaikki on vaikeinta: jos hitaammin kehittyvän oppilaan kohdalla opettaja osaa asettua hänen asemaansa, harrastus ei ehkä lopukaan alkuvaikeuksista turhautumiseen.
Olen itse oikeakätinen kitaristi ja opetellut soittamaan myös vasenkätisesti vuodesta 2014 lähtien. Opinnäytetyössä peilataan omia kokemuksiani sekä itse itseni opettajana että vasta-alkajana. Työssä kuvaillaan kohtaamiani motorisia haasteita, kun minulla on musiikillinen osaaminen olemassa, mutta sormeni eivät tottele käskyjäni.
Opinnäytetyöni tuloksena syntyi enemmänkin kokeilunarvoisia ehdotuksia ja kysymyksiä kuin valmiita ratkaisuja. Tosin vaikuttaa selvästi siltä, että aika on kullannut muistot ammattisoittajalta ja kokeillessaan soitinta vääräkätisesti, hän saattaa silminnähden yllättyä sen vaikeudesta. Myös opetusmateriaaleissa voisi yksityiskohtaisemmin kuvata aloittelijan haasteita ja rohkaista vasta-alkajaa entistäkin enemmän. Alussa kaikki on vaikeinta: jos hitaammin kehittyvän oppilaan kohdalla opettaja osaa asettua hänen asemaansa, harrastus ei ehkä lopukaan alkuvaikeuksista turhautumiseen.