Hei, nyt leikitään! : Kuvitteellisen leikin havainnointivideo
Hämeenkorpi, Sofia; Vehkaoja, Sanna (2015)
Hämeenkorpi, Sofia
Vehkaoja, Sanna
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020263
Tiivistelmä
Leikki on yksi tärkeimmistä lapsen elämään kuuluvista toimintakokonaisuuksista. Leikin avulla lapsi oppii ja harjoittelee monia uusia taitoja, kokeilee erilaisia sosiaalisia rooleja sekä ilmaisee tunteitaan. Lapsi leikkii niin fyysisesti kuin mielikuviensakin tasolla. Jo opiskeluaikana on tärkeää ymmärtää leikin merkitys yhtenä lapsen toimintakokonaisuutena sekä oppia käyttämään toimintalähtöisiä arviointi- ja terapiamenetelmiä. Australialainen toimintaterapeutti Karen Stagnitti on kehittänyt Kuvitteellisen leikin teorian, joka korostaa leikkiä lapsen merkityksellisimpänä toimintakokonaisuutena, ja jonka pohjalta on kehitetty useita toimintalähtöisiä arviointi- ja terapiamenetelmiä.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa video, joka sisältää aitoa kuvamateriaalia lapsen leikistä sekä tietoa Karen Stagnitin Kuvitteellisen leikin teoriasta. Kehitimme ”Hei, nyt leikitään!” -Kuvitteellisen leikin havainnointivideon yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien sekä Toimintaterapia Ritva Lauronen Ky:n kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeuttiopettajat koekäyttävät videota osana toimintaterapeuttiopiskelijoiden opetusta. Tavoitteena oli myös, että yhteistyökumppanimme kokevat videon hyödylliseksi ja päättävät käyttää sitä erilaisissa tilaisuuksissa kertoessaan toimintaterapeutin työstä ja leikistä osana toimintaterapiaa. Yhtenä projektimme kehitystavoitteena oli, että kehittämämme video vakiintuisi osaksi toimintaterapeuttiopiskelijoiden opintoja ja näin tukisi toimintalähtöisempää työskentelyä lasten kanssa myös heidän tulevassa työssään.
Videomme laatukriteereitä olivat havainnollisuus, kuvitteellisen leikin teoriaperusteisuus sekä videon sovellettavuus. Keräsimme palautetta projektimme eri vaiheissa toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajilta ja opiskelijoilta sekä äidinkielen ja viestinnän lehtorilta ja yhteistyökumppaniltamme. Palautteen pohjalta muokkasimme niin videokäsikirjoitusta kuin valmista videotakin, jotta se täytti kaikki sille asetetut laatukriteerit. Sekä toimintaterapian opettajat että opiskelijat kokivat, että videota voidaan hyödyntää useilla toimintaterapian tutkinto-ohjelmaan sisältyvillä opintojaksoilla. Myös yhteistyökumppanimme Toimintaterapia Ritva Lauronen Ky koki voivansa käyttää videota esimerkiksi kuvatessaan toimintaterapiaa lasten vanhemmille ja ammattitaitoa edistävään harjoitteluun tuleville opiskelijoille. Projektin aikana emme voineet vielä arvioida kehitystavoitteiden toteutumista.
Projektimme oppimistavoitteina oli oppia lisää leikistä lapsen toimintana, kehittyä projektityöskentelyssä sekä osata tehdä laatukriteerit täyttävä video. Projektin aikana oppimistavoitteemme täyttyivät ja koemme kehittäneemme uudenlaisen ja innostavan tuotteen.
Projektimuotoisen opinnäytetyömme tulostavoitteena oli valmistaa video, joka sisältää aitoa kuvamateriaalia lapsen leikistä sekä tietoa Karen Stagnitin Kuvitteellisen leikin teoriasta. Kehitimme ”Hei, nyt leikitään!” -Kuvitteellisen leikin havainnointivideon yhteistyössä Oulun ammattikorkeakoulun toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajien sekä Toimintaterapia Ritva Lauronen Ky:n kanssa. Projektin välittömänä tavoitteena oli, että toimintaterapeuttiopettajat koekäyttävät videota osana toimintaterapeuttiopiskelijoiden opetusta. Tavoitteena oli myös, että yhteistyökumppanimme kokevat videon hyödylliseksi ja päättävät käyttää sitä erilaisissa tilaisuuksissa kertoessaan toimintaterapeutin työstä ja leikistä osana toimintaterapiaa. Yhtenä projektimme kehitystavoitteena oli, että kehittämämme video vakiintuisi osaksi toimintaterapeuttiopiskelijoiden opintoja ja näin tukisi toimintalähtöisempää työskentelyä lasten kanssa myös heidän tulevassa työssään.
Videomme laatukriteereitä olivat havainnollisuus, kuvitteellisen leikin teoriaperusteisuus sekä videon sovellettavuus. Keräsimme palautetta projektimme eri vaiheissa toimintaterapian tutkinto-ohjelman opettajilta ja opiskelijoilta sekä äidinkielen ja viestinnän lehtorilta ja yhteistyökumppaniltamme. Palautteen pohjalta muokkasimme niin videokäsikirjoitusta kuin valmista videotakin, jotta se täytti kaikki sille asetetut laatukriteerit. Sekä toimintaterapian opettajat että opiskelijat kokivat, että videota voidaan hyödyntää useilla toimintaterapian tutkinto-ohjelmaan sisältyvillä opintojaksoilla. Myös yhteistyökumppanimme Toimintaterapia Ritva Lauronen Ky koki voivansa käyttää videota esimerkiksi kuvatessaan toimintaterapiaa lasten vanhemmille ja ammattitaitoa edistävään harjoitteluun tuleville opiskelijoille. Projektin aikana emme voineet vielä arvioida kehitystavoitteiden toteutumista.
Projektimme oppimistavoitteina oli oppia lisää leikistä lapsen toimintana, kehittyä projektityöskentelyssä sekä osata tehdä laatukriteerit täyttävä video. Projektin aikana oppimistavoitteemme täyttyivät ja koemme kehittäneemme uudenlaisen ja innostavan tuotteen.