Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Depressiokouluryhmä : masentuneen työkalupakki arjessa selviytymiseen

Peltonen, Tuukka (2015)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Tuukka.pdf (460.2Kt)
Lataukset: 


Peltonen, Tuukka
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020247
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Suonenjoen mielenterveyskeskuksen potilaiden kokemuksia Depressiokouluryhmästä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka potilaat onnistuivat hyödyntämään ja käyttämään Depressiokouluryhmässä opittuja työkaluja ja menetelmiä omassa arjessaan. Tutkimuksessa tuotiin kvalitatiivista tutkimustietoa esille puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla Depressiokouluryhmään osallistuneiden potilaiden kokemusten perusteella. Tutkimus tukee aiempia tutkimuksia Depressiokoulusta ja antaa erityisesti uutta tietoa ja näkökulmia potilaiden selviytymisestä omassa arjessaan ryhmän loppumisen jälkeen.

Tutkimukseen osallistui viisi Suonenjoen mielenterveyskeskuksen potilasta. Depressiokouluryhmän ohjaajat valitsivat potilaat haastatteluun halukkuuden ja soveltuvuuden mukaan. Tutkimuksen tekijä kävi kertomassa ryhmäläisille tutkimuksen tarkoituksesta ja tavoitteista yhdellä ryhmäkerralla. Potilaille jaettiin kyselylomakkeet muutamia viikkoja aiemmin ennen varsinaista haastattelua. Haastattelut suoritettiin Suonenjoen mielenterveyskeskuksen tiloissa kahden päivän aikana keväällä 2015.

Opinnäytetyöraportissa käsiteltiin mielenterveyshäiriötä yleisesti, masennuksen vaikutuksia ihmisen toimintakykyyn, ryhmäterapiaa mielenterveyskuntoutuksessa sekä Depressiokouluryhmää ja sen soveltuvuutta masennusta sairastavien kohdalla. Tutkimusaiheen tarkastelun viitekehyksenä käytettiin Gary Kielhofnerin Inhimillisen toiminnan mallia.

Haastatteluiden perusteella voidaan todeta, että potilaat ovat onnistuneet käyttämään Depressiokouluryhmässä opittuja työkaluja ja menetelmiä omassa arjessaan vaihtelevalla menestyksellä. Opittujen menetelmien onnistunut käyttö on hyvin vahvasti sidonnainen yksilön persoonaan ja ajattelumaailmaan, joten on hyvin yksilöllistä, kuinka potilaat ovat osanneet hyödyntää ja käyttää menetelmiä omassa arjessaan. Tulosten perusteella voidaan todeta, että Depressiokouluryhmä soveltuu masennuspotilaiden avohoitoon, sillä potilaat ovat selkeästi hyötyneet laaja-alaisesti koulun käymisestä.

Jatkotutkimuksissa voidaan kehittää Depressiokoulun käytettävyyttä masennusta sairastavien potilaiden hoidossa sekä tutkia Depressiokoulun vaikutuksia masennusta sairastavien potilaiden arjessa selviytymiseen pidemmällä aika-välillä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste