Metsäkylpyjä japanilaisille hyvinvointimatkailijoille : Tuoteaihio LUOTUO-hankkeelle
Tanskanen, Miia; Tikkanen, Tommi (2015)
Tanskanen, Miia
Tikkanen, Tommi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220429
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme avulla kartoitettiin Etelä-Savon alueelle operoivien japanilaisten matkanjärjestäjien kysyntää hyvinvointimatkailuun perustuville tuotteille. Työmme toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun LUOTUO-hanke. Työmme tavoitteena oli luoda tuoteaihio LUOTUO-hankkeelle ja siinä mukana olevalle yritykselle perustuen japanilaiselta matkanjärjestäjältä saatuihin vastauksiin. Opinnäytetyömme teoreettisen viitekehyksen muodostavat hyvinvointimatkailu ja tuotekehitys, sekä elämyksellisyys itse tuoteaihion luomisessa.
Käytimme opinnäytetyössämme kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Teemahaastattelu käytiin englanniksi sähköpostin välityksellä kolmessa osassa heinä-syyskuussa 2015. Tuoteaihion luomisessa käytimme apuna Robert G. Cooperin luomaa tuotekehityksen porttimallia.
Tutkimuksemme avulla saimme selville, että japanilainen matkanjärjestäjä ja hänen asiakkaansa odottavat hyvinvointimatkailulta etenkin rentoutumista ja luonnossa liikkumista. Tämän perusteella loimme metsäkylpyihin perustuvan tuoteaihion LUOTUO-hankkeelle ja mikkeliläiselle Anttolanhovi-matkailuyritykselle. Tuoteaihio koostuu majoitus- ja ravintolapalveluista sekä ohjatusta metsäkylpy-aiheisesta ryhmäaktiviteetista.
Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että luontoon pohjautuville hyvinvointituotteille on kysyntää japanilaisten hyvinvointimatkailijoiden keskuudessa. Luomamme aihion tuotetestaaminen sekä mahdollinen lanseeraaminen jäävät LUOTUO-hankkeen päätettäväksi ja toteutettavaksi.
Käytimme opinnäytetyössämme kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Teemahaastattelu käytiin englanniksi sähköpostin välityksellä kolmessa osassa heinä-syyskuussa 2015. Tuoteaihion luomisessa käytimme apuna Robert G. Cooperin luomaa tuotekehityksen porttimallia.
Tutkimuksemme avulla saimme selville, että japanilainen matkanjärjestäjä ja hänen asiakkaansa odottavat hyvinvointimatkailulta etenkin rentoutumista ja luonnossa liikkumista. Tämän perusteella loimme metsäkylpyihin perustuvan tuoteaihion LUOTUO-hankkeelle ja mikkeliläiselle Anttolanhovi-matkailuyritykselle. Tuoteaihio koostuu majoitus- ja ravintolapalveluista sekä ohjatusta metsäkylpy-aiheisesta ryhmäaktiviteetista.
Tutkimuksemme perusteella voimme todeta, että luontoon pohjautuville hyvinvointituotteille on kysyntää japanilaisten hyvinvointimatkailijoiden keskuudessa. Luomamme aihion tuotetestaaminen sekä mahdollinen lanseeraaminen jäävät LUOTUO-hankkeen päätettäväksi ja toteutettavaksi.