Service Design Implementation. : Case: Kotoka International Airport-Ghana
Antwi, Eugenia (2015)
Antwi, Eugenia
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120379
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan palvelumuotoilun käsitettä ja miten palvelumuotoilu voisi parantaa asiakkaiden kokemuksia Kotoka International Airport, KIA, lentokentällä, Accrassa, Ghanassa. Palvelumuotoilu on luova ja käyttäjäkeskeinen liiketoiminnan kehityksen käsite, joka pystyy luomaan arvoa ja kilpailuetua palveluntarjoajille. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää tekijöitä, jotka vaikuttavat matkustajien tyytymättömyyteen ja ongelmiin KIA:n lentokentällä, selvittää mikä on perusteena matkustajien tyytyväisyyteen lentokentillä ja suunnitella matkustajien käyttökokemuksia uudelleen käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja. Palvelumuotoilun käsitettä ja menetelmiä tutkitaan olemassa olevan kirjallisuuden kautta. Jotta saadaan ymmärrys lentokenttien tilanteesta, hyödynnetään kirjallisuutta, joka käsittelee lentokenttien palvelua. Tämän lisäksi käsitellään palvelun laatua ja palveluliiketoiminnan strategioiden kehittämistä antamaan suunnitteluprosessille liiketoiminnan näkökulmaa. Empiirinen osuus perustui syvähaastatteluihin valittujen matkustajien kanssa sekä internetissä olevien arvostelujen analyysiin. Koska kyseessä on palvelumuotoilun aihe, järjestettiin palvelumuotoilun työpaja palvelumuotoilussa käytettävien menetelmien ja työkalujen avulla. Lisäksi kyselylomakkeiden avulla kerättiin tilastotietoja antamaan tutkimukselle enemmän syvyyttä. Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että lentokenttä KIA:n tarjoamissa palveluissa on aukkoja. Matkustajat ovat enimmäkseen tyytymättömiä lentoaseman palveluihin ja haluavat muutoksia. Työpajan osallistujien avulla on tehty joitakin ehdotuksia. Näihin ehdotuksiin sisältyvät palvelutarjonnan muutokset, lentokentän henkilökunnan asenteiden muuttuminen, useampien mukavuuksien ja logistiikkatukityökalujen käyttöönotto. Näiden tulosten tulisi ohjata tulevaisuuden taktisia ja strategisia aloitteita, jotta saavutettaisiin matkustajien yleinen tyytyväisyys.