Tiimisopimus : Päiväkotien varhaiskasvatustiimien kokemuksia
Berg, Paula (2015)
Berg, Paula
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120376
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaisia kokemuksia tiimiläisillä on tiimisopimuksen käyttämisestä. Tiimisopimus on tiimityötä ohjaava asiakirja. Mitkä asiat edistävät ja estävät tiimisopimuksen käyttöä tai ovat tiimisopimuksen käytön kulmakiviä? Miten tiimisopimus toimii varhaiskasvatustiimin työvälineenä perustehtävän toteuttamisessa päiväkodissa?
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja sen tutkimuksellisena työotteena on ryhmähaastattelut ja teemahaastattelu. Teoreettisena viitekehyksessä käsitellään tiimityötä, pedagogista johtamista tiimiympäristössä ja varhaiskasvatusta. Haastatteluaineisto käsiteltiin luokittelemalla. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kasvattajat toimivat tiiminä, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja lapsi arjen tilanteissa ja toiminnassa muodostuivat tulosten pääluokiksi.
Varhaiskasvatustiimien kokemusten mukaan on tärkeää, että tiimi tekee uuden toimintakauden alussa tiimisopimuksen. Tiimisopimus oli nostanut esille tärkeitä keskustelun aiheita. Hyvin kokeneessa tiimissä arvioitiin, että työ sujuisi ilman tiimisopimustakin. Tiimisopimus nähtiin kuitenkin hyvänä työvälineenä, jonka avulla voitiin varautua poikkeuksellisiin tilanteisiin. Tiimi tarvitsee työsuunnitelman työskennelläkseen ja ollakseen tiimi. Yhteinen päämäärä, arvomaailma ja pelisäännöt auttavat tiimiytymisessä ja perustehtävän toteuttamisessa.
Tiimisopimuksen käyttöä edistävät keskustelevuus, avoimuus, joustavuus ja sitoutuminen. Tiimisopimuksen käyttöä estävät kiire, priorisointi, ohjauksen vähäisyys ja asenteet.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina ja kertovat tutkitun joukon kokemuksista tiimisopimuksesta. Tutkimustyötä voisi jatkaa tekemällä seurantatutkimuksen esimerkiksi vuonna 2017. Vuonna 2017 voisi tutkia miten nämä asiat ovat muuttuneet ja miten tiimisopimus ja ryhmävasuasiakirja on vakiintunut käyttöön? Ryhmävasun tutkiminen voisi olla myös mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe.
Tutkimuksen lähestymistapa on kvalitatiivinen ja sen tutkimuksellisena työotteena on ryhmähaastattelut ja teemahaastattelu. Teoreettisena viitekehyksessä käsitellään tiimityötä, pedagogista johtamista tiimiympäristössä ja varhaiskasvatusta. Haastatteluaineisto käsiteltiin luokittelemalla. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Kasvattajat toimivat tiiminä, perheiden kanssa tehtävä yhteistyö ja lapsi arjen tilanteissa ja toiminnassa muodostuivat tulosten pääluokiksi.
Varhaiskasvatustiimien kokemusten mukaan on tärkeää, että tiimi tekee uuden toimintakauden alussa tiimisopimuksen. Tiimisopimus oli nostanut esille tärkeitä keskustelun aiheita. Hyvin kokeneessa tiimissä arvioitiin, että työ sujuisi ilman tiimisopimustakin. Tiimisopimus nähtiin kuitenkin hyvänä työvälineenä, jonka avulla voitiin varautua poikkeuksellisiin tilanteisiin. Tiimi tarvitsee työsuunnitelman työskennelläkseen ja ollakseen tiimi. Yhteinen päämäärä, arvomaailma ja pelisäännöt auttavat tiimiytymisessä ja perustehtävän toteuttamisessa.
Tiimisopimuksen käyttöä edistävät keskustelevuus, avoimuus, joustavuus ja sitoutuminen. Tiimisopimuksen käyttöä estävät kiire, priorisointi, ohjauksen vähäisyys ja asenteet.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan pitää suuntaa antavina ja kertovat tutkitun joukon kokemuksista tiimisopimuksesta. Tutkimustyötä voisi jatkaa tekemällä seurantatutkimuksen esimerkiksi vuonna 2017. Vuonna 2017 voisi tutkia miten nämä asiat ovat muuttuneet ja miten tiimisopimus ja ryhmävasuasiakirja on vakiintunut käyttöön? Ryhmävasun tutkiminen voisi olla myös mielenkiintoinen jatkotutkimuksen aihe.