KUURON ASIAKKAAN KOHTAAMINEN : Opetusmateriaali hoitotyön opiskelijoille
Ben Henia, Sonia (2015)
Ben Henia, Sonia
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121220420
Tiivistelmä
Projektissa tarkoituksena oli tuottaa PowerPoint -muodossa oleva opetusmateriaali Lapin ammattikorkeakoulun hyvinvointiosaamisalan hoitotyön koulutuksen käyttöön. Diaesityksen lisäksi opetusmateriaali sisältää Word-asiakirjan, jossa on käsitelty diojen sisältöä. Projektityön tavoitteena oli lisätä hoitotyön opiskelijoiden tietoutta kuuroudesta ja antaa heille valmiuksia kohdata kuuro asiakas. Tiedon lisääntyminen johtaa parempaan asiakaspalveluun ja saa sen myötä myös kuuron asiakkaan kokemaan hoitotilanteen positiivisempana.
Projektityö on rajattu käsittelemään niitä kuuroja, jotka käyttävät pääasiallisena kommunikointikielenään viittomakieltä. Rajauksella on jätetty pois kuuloimplanttia tai kuulokojetta käyttävät asiakkaat. Samoin työstä on rajattu pois viittomakieltä käyttävät kuulevat asiakkaat ja kuurosokeat.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä. Teoreettisena kehyksenä työssä on käytetty painettuja tai kirjallisia lähteitä sekä Internet-lähteitä. Lisäksi työhön sisältyy kolmen hoitajan haastattelut. Haastatelluilla hoitajilla oli vankka kokemus kuurojen kanssa työskentelystä. Lähteiden avulla selvitettiin mitä asioita hoitoalan opiskelijan kuuluu huomioida kuuron asiakkaan kohdatessaan. Tuloksina saatiin, että kuurot henkilöt tahtovat tulla kohdatuksi tasa-arvoisesti ja heidän kieltään ja kulttuuriaan kunnioittavalla tavalla. Hoitotilanteissa suositeltiin tulkin käyttöä ja silloin, kun tämä ei ole mahdollista, on kommunikointiin monia muita keinoja.
Työ on suunnattu opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin työskennelleet kuurojen kanssa tai heillä on vain vähän tai ei ollenkaan tietoa kuurojen kulttuurista.
Projektityö on rajattu käsittelemään niitä kuuroja, jotka käyttävät pääasiallisena kommunikointikielenään viittomakieltä. Rajauksella on jätetty pois kuuloimplanttia tai kuulokojetta käyttävät asiakkaat. Samoin työstä on rajattu pois viittomakieltä käyttävät kuulevat asiakkaat ja kuurosokeat.
Opinnäytetyö toteutettiin projektityönä. Teoreettisena kehyksenä työssä on käytetty painettuja tai kirjallisia lähteitä sekä Internet-lähteitä. Lisäksi työhön sisältyy kolmen hoitajan haastattelut. Haastatelluilla hoitajilla oli vankka kokemus kuurojen kanssa työskentelystä. Lähteiden avulla selvitettiin mitä asioita hoitoalan opiskelijan kuuluu huomioida kuuron asiakkaan kohdatessaan. Tuloksina saatiin, että kuurot henkilöt tahtovat tulla kohdatuksi tasa-arvoisesti ja heidän kieltään ja kulttuuriaan kunnioittavalla tavalla. Hoitotilanteissa suositeltiin tulkin käyttöä ja silloin, kun tämä ei ole mahdollista, on kommunikointiin monia muita keinoja.
Työ on suunnattu opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin työskennelleet kuurojen kanssa tai heillä on vain vähän tai ei ollenkaan tietoa kuurojen kulttuurista.