Audi A1:n takajousituksen uuskonstruktio
Alaluusua, Janne (2015)
Alaluusua, Janne
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320455
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe on Audi A1 -merkkisen henkilöauton taka-akselin pyörätuennan uudelleen suunnittelu. Tarkoituksena oli korvata ajoneuvon tehdasasenteinen pyörätuenta erillistukivarsijousituksella ajoneuvon ajo-ominaisuuksien parantamiseksi. Työn tilaajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu. Työssä on esitetty Oulun ammattikorkeakoulun auto- ja kuljetustekniikan oppilaiden aloittaman ST-Audi-projektin yhtä osaprojektia. Vaatimuksena työllä oli turvallisuus, toimivuus. ja rakenteiden yksinkertaisuus.
Opinnäytetyöraportissa käsitellään ajoneuvon ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä, pyörätuentarakenteisiin kohdistuvien voimien määritystä ja lujuusmitoitusta sekä pyörätuennan osien materiaalien valintaa. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat pyöräkulmat, pyörän ja renkaan ominaisuudet sekä heilahduksen vaimennus.
Tavoitteena oli suunnitella Solidworks-ohjelmalla uusi erillistukivarsipyörätuenta ajoneuvoon. Aluksi täytyi pohtia paras mahdollinen pyörätuentaratkaisu useiden vaihtoehtojen joukosta. 3D-malli uuskonstruktiosta pohjautuu tarkkoihin mittoihin ajoneuvon rungosta, jarruista ja pyörännapa-akselista. Pyörätu-enta suunnitellaan siten, että se voidaan valmistaa 3D-mallien mukaisesti ja kiinnittää autoon muutamalla kiinnikkeellä.
Lujuusmitoituksessa käytettiin Solidworks-ohjelman lujuusanalyysitoimintoa, jossa pyörätuennan osat simuloitiin yksitellen rasituksessa. Näin pyrittiin varmistamaan rakenteen kestävyys eri kuormituksissa. Tarvittaessa rakenteita ja materiaaleja muutettiin, jotta ne kestäisivät paremmin.
Tuloksena syntyi ajoneuvon takapyörätuennan uuskonstruktion suunnitelma, joka voidaan rakentaa ajoneuvoon oppilastyönä opinnäytetyön tuloksena syntyneiden 3D-mallien pohjalta. 3D-mallit jaettiin projektin Optima-tietokantaan
Opinnäytetyöraportissa käsitellään ajoneuvon ajo-ominaisuuksiin vaikuttavia tekijöitä, pyörätuentarakenteisiin kohdistuvien voimien määritystä ja lujuusmitoitusta sekä pyörätuennan osien materiaalien valintaa. Ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat pyöräkulmat, pyörän ja renkaan ominaisuudet sekä heilahduksen vaimennus.
Tavoitteena oli suunnitella Solidworks-ohjelmalla uusi erillistukivarsipyörätuenta ajoneuvoon. Aluksi täytyi pohtia paras mahdollinen pyörätuentaratkaisu useiden vaihtoehtojen joukosta. 3D-malli uuskonstruktiosta pohjautuu tarkkoihin mittoihin ajoneuvon rungosta, jarruista ja pyörännapa-akselista. Pyörätu-enta suunnitellaan siten, että se voidaan valmistaa 3D-mallien mukaisesti ja kiinnittää autoon muutamalla kiinnikkeellä.
Lujuusmitoituksessa käytettiin Solidworks-ohjelman lujuusanalyysitoimintoa, jossa pyörätuennan osat simuloitiin yksitellen rasituksessa. Näin pyrittiin varmistamaan rakenteen kestävyys eri kuormituksissa. Tarvittaessa rakenteita ja materiaaleja muutettiin, jotta ne kestäisivät paremmin.
Tuloksena syntyi ajoneuvon takapyörätuennan uuskonstruktion suunnitelma, joka voidaan rakentaa ajoneuvoon oppilastyönä opinnäytetyön tuloksena syntyneiden 3D-mallien pohjalta. 3D-mallit jaettiin projektin Optima-tietokantaan