Digitaalinen markkinointi - Case Aromtech Oy
Kamppinen, Heidi (2015)
Kamppinen, Heidi
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121420516
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitä digitaalinen markkinointi on. Tutkimus rajattiin käsittelemään yhtä digitaalisen markkinoinnin osaa, internetmarkkinointia, koska siitä olisi mahdollisesti eniten hyötyä toimeksiantaja Aromtech Oy:lle. Tutkimuksen tavoitteena oli perehtyä internetmarkkinointiin ja tutkia millaisia internetmarkkinoinnin kanavia on olemassa. Lisäksi tehtiin ehdotuksia, kuinka Aromtech Oy voisi hyödyntää internetmarkkinoinnin eri kanavia omassa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin havainnoinnilla jo syksyllä 2014 ammatillisen harjoitteluni aikana toimeksiantaja Aromtech Oy:n luona. Havainnoinnista kerättyjen tietojen perusteella tehtiin haastattelu yrityksen markkinointipäällikölle. Havainnoinnin ja haastattelun avulla saatiin paljon tietoa yrityksestä ja selvitettiin sen hetkinen tilanne markkinoinnissa. Lisäksi havainnointia käytettiin myös tutkittaessa Aromtech Oy:n kilpailijaa.
Työn tutkimusaineisto on kerätty aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Aineistoa löytyi paljon ja sitä on käytetty monipuolisesti läpi opinnäytetyön. Teoriaosuudessa esiteltiin, mitä on digitaalinen markkinointi ja internetmarkkinointi. Internetmarkkinointia tutkittiin syvällisemmin ja teoriaosuudessa tuodaan esille laajasti myös internetmarkkinoinnin eri kanavia.
Tutkimuksen lopussa esitetyt ehdotukset internetmarkkinointiin ovat johtopäätöksiä, jotka perustuvat tutkimusaineistosta saatuun tietoon sekä havainnoinnin ja haastattelun tuloksiin. Myös opinnäytetyön laaja teoriaosio on hyödyllinen toimeksiantajalle toimimalla tietopakettina digitaalisesta markkinoinnista ja internetmarkkinoinnista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimuksen tekeminen aloitettiin havainnoinnilla jo syksyllä 2014 ammatillisen harjoitteluni aikana toimeksiantaja Aromtech Oy:n luona. Havainnoinnista kerättyjen tietojen perusteella tehtiin haastattelu yrityksen markkinointipäällikölle. Havainnoinnin ja haastattelun avulla saatiin paljon tietoa yrityksestä ja selvitettiin sen hetkinen tilanne markkinoinnissa. Lisäksi havainnointia käytettiin myös tutkittaessa Aromtech Oy:n kilpailijaa.
Työn tutkimusaineisto on kerätty aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta sekä internet-lähteistä. Aineistoa löytyi paljon ja sitä on käytetty monipuolisesti läpi opinnäytetyön. Teoriaosuudessa esiteltiin, mitä on digitaalinen markkinointi ja internetmarkkinointi. Internetmarkkinointia tutkittiin syvällisemmin ja teoriaosuudessa tuodaan esille laajasti myös internetmarkkinoinnin eri kanavia.
Tutkimuksen lopussa esitetyt ehdotukset internetmarkkinointiin ovat johtopäätöksiä, jotka perustuvat tutkimusaineistosta saatuun tietoon sekä havainnoinnin ja haastattelun tuloksiin. Myös opinnäytetyön laaja teoriaosio on hyödyllinen toimeksiantajalle toimimalla tietopakettina digitaalisesta markkinoinnista ja internetmarkkinoinnista.