"Hallinnan kankeudesta sallinnan kauneuteen" : Reggio Emilia -pedagogiikan kokeilua ryhmäperhepäiväkodissa
Juurikivi, Johanna (2015)
Juurikivi, Johanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520771
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520771
Tiivistelmä
Opinnäytetyön henkilökohtainen tavoite on oma ammatillinen kasvu ja kehitys käytännön toiminnan avulla, soveltamalla Reggio Emilia -pedagogiikan teoriaa toimintaan lasten kanssa. Tavoitteena on myös kokeilla, miten Reggio Emilia pedagogiikan käytäntöjä pystyy hyödyntämään siihen tottumattomassa ympäristössä.
Opinnäytetyöni tulokset voivat kiinnostaa niitä, joille Reggio Emilia -pedagogiikka on uusi asia ja jotka haluaisivat myös kokeilla tätä lapsilähtöistä menetelmää siihen tottumattomien lasten kanssa. Oman ammatillisen kehittymiseni tavoite on tulla kasvattajana ja ohjaajana enemmän lapsia kuuntelevaksi ja heidän mielipiteensä huomioivaksi, pyrkien eroon aikuisen kaikkitietäväisyydestä.
Opinnäytetyöni on laadullinen toiminnallinen tutkimus, jossa olen kerännyt tietoa ensisijaisesti havainnoimalla, mutta myös dokumentoimalla. Toiminnallinen työskentely on tapahtunut ryhmäperhepäiväkodin lapsiryhmässä, jossa on seitsemän lasta iältään kahdesta kuuteen ikävuoteen. Toiminta tapahtui kerrasta kahteen viikossa, kuuden viikon ajan.
Toiminta opetti, että turhat ennakko-odotukset pitää karsia mielestä, sillä lasten mielenkiinnot, kyvyt ja jaksaminen ovat toimintaa ohjaavia voimia. Lapsilähtöisessä toiminnassa on oltava valmis heittäytymään tekemiseen tilanteen mukaan, sillä perinteinen, kaavamainen suunnitelman pohjalta työskentely ei ole sitä. Opin myös sen, että projektilähtöiseen toimintaan oppiminen vie aikansa. Kun projektilähtöistä toimintaa pääsee toistamaan useaan kertaan, uskon että niin lapset kuin aikuiset oppivat siitä koko ajan lisää.
Opinnäytetyöni tulokset voivat kiinnostaa niitä, joille Reggio Emilia -pedagogiikka on uusi asia ja jotka haluaisivat myös kokeilla tätä lapsilähtöistä menetelmää siihen tottumattomien lasten kanssa. Oman ammatillisen kehittymiseni tavoite on tulla kasvattajana ja ohjaajana enemmän lapsia kuuntelevaksi ja heidän mielipiteensä huomioivaksi, pyrkien eroon aikuisen kaikkitietäväisyydestä.
Opinnäytetyöni on laadullinen toiminnallinen tutkimus, jossa olen kerännyt tietoa ensisijaisesti havainnoimalla, mutta myös dokumentoimalla. Toiminnallinen työskentely on tapahtunut ryhmäperhepäiväkodin lapsiryhmässä, jossa on seitsemän lasta iältään kahdesta kuuteen ikävuoteen. Toiminta tapahtui kerrasta kahteen viikossa, kuuden viikon ajan.
Toiminta opetti, että turhat ennakko-odotukset pitää karsia mielestä, sillä lasten mielenkiinnot, kyvyt ja jaksaminen ovat toimintaa ohjaavia voimia. Lapsilähtöisessä toiminnassa on oltava valmis heittäytymään tekemiseen tilanteen mukaan, sillä perinteinen, kaavamainen suunnitelman pohjalta työskentely ei ole sitä. Opin myös sen, että projektilähtöiseen toimintaan oppiminen vie aikansa. Kun projektilähtöistä toimintaa pääsee toistamaan useaan kertaan, uskon että niin lapset kuin aikuiset oppivat siitä koko ajan lisää.