Verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelma
Rahikainen, Mikko (2015)
Rahikainen, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920101
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Top-Sport Oy, joka myy pohjoismaisiin lajeihin urheiluvälineitä, sekä vapaa-ajan vaatteita ja kenkiä. Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksen verkkokaupan markkinointiviestintäkeinoja. Tavoitteena oli, että yrityksen verkkokauppaan saataisiin lisää asiakkaita ja myyntiä. Suunnitelmasta pyrittiin tekemään yritykselle hyödyllinen ja auttamaan sitä uusien kanavien käyttöönotossa. Verkkokaupan markkinointiviestintäsuunnitelmalla pyritään antamaan yleiskäsitys siitä, mitä keinoja yrityksen tulisi käyttää paremman näkyvyyden ja asiakaslähtöisyyden lisäämiseksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä painotettiin monikanavaisuutta. Erityisesti korostettiin digitaalisten markkinointikeinojen hyödyntämistä, koska ne ovat olleet hyvin vähäisessä käytössä ja ne ovat tärkeitä verkkokauppojen markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä esitellyn teorian perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin käyttö on pitkäjänteistä työtä, eikä sen tuloksia voida odottaa heti. Määrätietoisella tulosten mittaamisella voidaan sähköistä markkinointia kehittää edelleen. Suunnitelmassa esiteltyjä markkinointikeinoja hyödyntämällä Top-Sport saa lisättyä kävijöitä verkkokauppaan ja voi siirtyä outbound-markkinoinnijasta tehokkaaksi inbound-markkinoijaksi.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Työn teoreettisessa viitekehyksessä painotettiin monikanavaisuutta. Erityisesti korostettiin digitaalisten markkinointikeinojen hyödyntämistä, koska ne ovat olleet hyvin vähäisessä käytössä ja ne ovat tärkeitä verkkokauppojen markkinoinnissa.
Opinnäytetyössä esitellyn teorian perusteella voidaan sanoa, että sosiaalisen median ja hakukonemarkkinoinnin käyttö on pitkäjänteistä työtä, eikä sen tuloksia voida odottaa heti. Määrätietoisella tulosten mittaamisella voidaan sähköistä markkinointia kehittää edelleen. Suunnitelmassa esiteltyjä markkinointikeinoja hyödyntämällä Top-Sport saa lisättyä kävijöitä verkkokauppaan ja voi siirtyä outbound-markkinoinnijasta tehokkaaksi inbound-markkinoijaksi.